МЕТОД ОЦІНЮВАННЯ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ АВТОМОБІЛІВ З РІЗНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ ЕНЕРГІЇ
Ключові слова:
автомобіль, джерело енергії, транспортна ефективність, метод, витрата енергії, економічністьАнотація
Запропоновано універсальний підхід до об’єктивного оцінювання енергетичної ефективності транспортних засобів з різними типами джерел енергії.
Зростання екологічних вимог, трансформація енергетичних ринків, збільшення обсягів перевезень та глобальний курс на декарбонізацію транспорту зумовлюють необхідність у стандартизованих методиках оцінювання та порівняння енергетичної досконалості автомобілів.
Запропоновано єдиний показник енергетичних витрат автомобіля з будь-яким джерелом енергії, яким споряджено автомобіль, що визначається як відношення витраченої енергії до обсягу виконаної транспортної роботи. Цей підхід дозволяє об’єктивно порівнювати енергоефективність традиційних автомобілів, оснащених двигунами внутрішнього згоряння, з електромобілями, автомобілями з гібридними системами тощо.
У роботі проведено аналіз сучасної наукової літератури, що підтверджує важливість впровадження інтегральних показників, таких як “well-to-wheel”, для системної оцінки втрат енергії на всіх етапах — від джерела енергії до ведучих коліс автомобіля. Запропонована методика базується на чіткій математичній формалізації, що дозволяє враховувати вплив ступеня завантаження, дорожніх умов, швидкісного режиму та топографії місцевості.
Детально описано формалізований підхід до обліку енергетичних витрат. Маса транспортного засобу враховується з урахуванням корисного навантаження та фактичної ваги вантажу, а транспортна робота розраховується як добуток повної ваги автомобіля на відстань перевезення. Для забезпечення уніфікованого порівняння економічності наведено універсальні формули, що застосовуються для всіх типів приводів. Для різних видів пального, включно з твердим, рідким та газоподібним, подано методи обчислення енергетичних вкладень на основі їхньої теплоти згоряння.
Особлива увага приділяється аналізу впливу на силу тяги на колесах від опорів руху: кочення, повітря, підйому, інерції та причепа. Представлено використання тягового балансу та його безрозмірної форми для розкриття ключових факторів, що впливають на ефективність використання енергії різними класами автомобілів. Показано, що зі зростанням маси автомобіля пропорційно збільшуються сили опору руху, проте частка опору повітря — зменшується.
Підкреслюється, що розроблені універсальні формули дозволяють не лише виконувати порівняльне оцінювання проєктних рішень на етапі розробки транспортних засобів, а й точно оцінювати реальні експлуатаційні витрати енергії, визначати норму витрат пального, а також необхідний об’єм паливного баку автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння або ємність акумуляторної батареї електромобіля.
Посилання
Екологічні та економічні: у чому переваги електромобілів. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zaxid.net/elektromobil_yaki_perevagi_ta_nedoliki_perelik_poyasnennya_n1592745. Дата звернення 18.05.2025.
V. Mateichyk., N. Kostian, M. Smieszek, I. Gritsuk I., and V. Verbovskyi, “Review of Methods for Evaluating the Energy Efficiency of Vehicles with Conventional and Alternative Power Plants,” Energies, no. 16(17), pp. 6331, 2023. https://doi.org/10.3390/en16176331 .
D. S. Puma-Benavides et al., “Comparative Analysis of Energy Consumption between Electric Vehicles and Combustion Engine Vehicles in High-Altitude Urban Traffic,” World Electric Vehicle Journal, vol. 15, no. 8, pp. 355, 2024. https://doi.org/10.3390/wevj15080355 .
L. Aarniovuori, et al., “Energy Efficiency Analysis of Electric Vehicle System Components,” Conference: 2023 IEEE Transportation Electrification Conference and Expo, Asia-Pacific (ITEC Asia-Pacific). November 2023. https://doi.org/10.1109/ITECAsia-Pacific59272.2023.10372377 .
В. Ф. Шапко, А. І. Атамась, і В. О. Єлістратов, «Екологічні багатопараметрові характеристики автомобіля,» Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського, вип. 2 (121), с. 141-147, 2020.
В. Ф. Шапко, і С. М. Черненко, «Критерій оцінювання паливної економічності автомобіля як показник його енергетики,» Вісник Кременчуцького Національного університету імені Михайла Остроградського, вип. 2(139), с. 144-152, 2023.
С. М. Черненко, і А. І. Атамась, «Економічні та енергетичні показники роботи дизельного двигуна при використанні біопалива з ріпаку,» Вісник КДПУ ім. Михайла Остроградського», № 2 (43), с. 85-89, 2007.
В. Ф. Шапко, і С. М. Черненко, Паливна економічність та екологічність автомобіля, навч. посіб. Кременчук, Україна: Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, 2025, 127 с.
Ф. І. Абрамчук., Ю. Ф. Гутаревич, К. Є. Долганов, і Ф. Ф. Тимченко, Автомобільні двигуни, підруч. Київ, Україна: Арістей, 2004, 476 с.
Скільки кіловат споживає електромобіль під час зарядки? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ecofactortech.com/ua/how-many-kilowatts-does-an-electric-car-take-when-charging . Дата звернення 18.05.2025.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, оскільки це сприяє продуктивним обмінам, а також швидшому і ширшому цитуванню опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).