СОЦІОТЕХНІЧНИЙ ПІДХІД ЯК ШЛЯХ УДОСКОНАЛЕННЯ БЕЗПЕКОВОГО ПРОСТОРУ В ТРАНСПОРТНІЙ СИСТЕМІ МІСТА

Автор(и)

  • А. А. Кашканова Вінницький національний технічний університет

Ключові слова:

соціотехнічний підхід, транспортна безпека, Smart City, урбаністичне середовище, цифрова інфраструктура, інтеграція систем, участь громади, сталий розвиток, система управління мобільністю

Анотація

Досліджено соціотехнічний підхід як інтегративний засіб удосконалення безпекового простору в транспортній системі сучасного міста. З огляду на зростаючу урбанізацію, інтенсивність мобільності та ускладнення інфраструктурних зв’язків, питання безпеки набувають комплексного характеру, що потребує переосмислення традиційних підходів. Це зумовлено не лише технічними викликами, але й необхідністю врахування соціальних, поведінкових та культурних чинників, які формують динаміку міської мобільності.

Дослідження обґрунтовує, що ефективна система міського транспорту має поєднувати технічні рішення (інтелектуальні транспортні системи, автоматизовані засоби контролю, цифрові платформи) з соціальними механізмами (поведінкові моделі, громадська участь, інституційне врядування), формуючи єдиний соціотехнічний каркас безпеки. Важливо, щоб технічні інновації супроводжувалися механізмами зворотного зв’язку від громадян, що дозволяє оперативно коригувати управлінські рішення та враховувати локальні потреби. Розгортання автономного транспорту, інтенсивна цифровізація логістичних процесів та впровадження технологій IoT породжують нові загрози для системи міської безпеки. Водночас цифрові рішення є ключовим чинником у формуванні безпечного й адаптивного урбаністичного простору типу Smart City, проте рівень їхньої ефективності прямо залежить від здатності враховувати соціальні та організаційні аспекти.

Запропоновано концептуальну модель соціотехнічної взаємодії, яка передбачає синергію між інженерними інструментами і соціальними практиками в рамках екосистеми міської мобільності. Така модель базується на принципах адаптивності, інклюзивності та взаємної відповідальності, де кожний компонент — від алгоритму до громадянина — відіграє роль у підтримці безпеки.

Результати дослідження можуть бути використані для оптимізації транспортної політики, формування нових стратегій міського розвитку та створення безпечного урбаністичного середовища, де технології не витісняють людину, а працюють на її благо. У цьому контексті соціотехнічний підхід постає не як технократична концепція, а як гуманістична рамка для інтеграції інновацій в реальні життєві сценарії. Застосування соціотехнічного підходу дозволяє перейти до сталого та адаптивного управління безпекою, враховуючи як інженерні аспекти, так і соціокультурний контекст функціонування міських транспортних систем. Це забезпечує створення стійкішої, справедливої та орієнтованої на людину міської мобільності.

Біографія автора

А. А. Кашканова, Вінницький національний технічний університет

аспірантка кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Посилання

А. А. Кашканов, і О. В. Пальчевський, «Проблеми функціонування транспортних систем великих міст України в сучасних умовах,» Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 1 (18). с. 97-102. 2022. https://doi.org/10.36910/automash.v1i18.764 .

А. А. Кашканова, і В. В. Біліченко, «Аспекти забезпечення безпеки дорожнього руху в транспортних системах міст України,» Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 1 (22). с. 170-181. 2024. https://doi.org/10.36910/automash.v1i22.1358 .

S. Sorrell, “Explaining sociotechnical transitions: A critical realist perspective,” Research Policy, no. 47 (7), pp. 1267-1282, 2018. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.04.008 .

L. Ackoff Russell, E. Emery Fred, On Purposeful Systems. Aldine. Atherton. Chicago & New York. 1972.

Heshmati Almas; Koohborfardhaghighi Somayeh; Summers Christopher R. “Integration of Technological and Social Components in a Smart Urban Development Model: A Case Study of China,” IZA Discussion Papers, no. 15211, Institute of Labor Economics (IZA), Bonn. 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/10419/263427.

Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Public Safety Technology. Advances in Road Safety Technology. [Electronic resource]. Available: https://publicsafety.ieee.org/topics/advances-in-road-safety-technology/ .

A. Schieben, M. Wilbrink, et al. “Designing the interaction of automated vehicles with other traffic participants: design considerations based on human needs and expectations,” Cognition, Technology & Work, no. 21, pp. 69-85, 2019. https://doi.org/10.1007/s10111-018-0521-z .

R. Madigan, et al., “Acceptance of Automated Road Transport Systems (ARTS): An Adaptation of the UTAUT Model,” Transportation Research Procedia, no. 14, pp. 2217-2226, 2016. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.237 .

С. О. Клюєв, С. В. Цимбал, і А. Є. Сігонін, «Розвиток інтелектуальних транспортних систем,» Вісник машинобудування та транспорту, № 2(18), с. 80-86, 2023. https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-80-86 .

Н. М. Довженко, Н. П. Мазур, Ю. В. Костюк, і С. Л. Рзаєва, «Інтеграція IоT та штучного інтелекту в інтелектуальні транспортні системи,» Кібербезпека: освіта, наука, техніка, № 2(26), с. 430-444, 2024. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2024.26.708 .

О. П. Сакно, і О. О. Рогозін, «Дослідження соціотехнічної системи «водій-автомобіль-дорога-середовище». Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту»: Тези ХVII міжнародної науково-практичної конференції 21-23 жовтня 2024 року. Житомир : Житомирська політехніка, 2024, с. 202-203.

О. О. Лобашов, та ін., Розумний транспорт і логістика для міст, навч. посіб. Житомир: Житомирська політехніка, 2021, 612 с.

A. A. Imanghaliyeva, P. Thompson, P. Salmon, and N. A. Stanton A., “Synthesis of Sociotechnical Principles for System Design,” Rebelo F., Soares M. (eds). Advances in Ergonomics in Design. AHFE 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 955. Springer, Cham, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20227-9_63 .

А. А. Кашканова, і В. В. Біліченко, «Проблемні питання науково-методичного забезпечення аудиту безпеки дорожнього руху,» Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 2 (23), с. 97-108, 2024. https://doi.org/10.36910/automash.v2i23.1531 .

E. Mumford, Designing human system for new technology: the ETHICS method, Manchester Business school. Manchester, 1985.

Переглядів анотації: 0

Опубліковано

2025-10-10

Як цитувати

[1]
А. А. Кашканова, «СОЦІОТЕХНІЧНИЙ ПІДХІД ЯК ШЛЯХ УДОСКОНАЛЕННЯ БЕЗПЕКОВОГО ПРОСТОРУ В ТРАНСПОРТНІЙ СИСТЕМІ МІСТА», Вісник ВПІ, вип. 4, с. 170–178, Жовт. 2025.

Номер

Розділ

Машинобудування і транспорт

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.