Resonant oscillations of the sprung part of wheeled vehicles when moving along the ordered system of inequalities
Keywords:
підресорена частина, нелінійні коливання, резонанс, амплітуда, частотаAbstract
The existence conditions and dependence of the resonance amplitude of non-linear vertical oscillation of the sprung part of wheeled vehicles on the dynamic characteristics of the suspension are obtained. It is established that the resonant value of the amplitude is smaller for tighter characteristics of elastic shock absorbers.
References
1. Динамика транспортно-тяговых колесных и гусеничных машин / [Е. Е. Александров, А. Т. Лебедев, А. Н. Туренко и др.]. — Х. : ХНАДУ, 2001. — 642 с.
2. Конструирование и расчёт колёсных машин высокой проходимости : учеб. для вузов / [Н. Ф. Бочаров, И. С. Цито-вич, А. А. Полугнян и др.] ; под. общ. Ред. Н. Ф. Бочарова, И. С. Цитовича. — М. : Машиностроение, 1983. — 299 с.
3. Гладов Г. И. Многоцелевые гусеничные и колесные машины: конструкция : учеб. для вузов / [Г. И. Гладов,
А. В. Вихров, В. В. Кувшинов, В. В. Павлов] ; под ред. Г. И. Гладова. — М. : Транспорт, 2001. — 272 с.
4. Дмитриев А. А. Теория и расчет нелинейных систем подрессоривания гусеничных машин / А. А. Дмитриев,
В. А. Чобиток, А. В. Тельминов. — М. : Машиностроение, 1976. — 208 с.
5. Дущенко В. В. Математическое моделирование колебаний подресcореного корпуса многоопорной колесной машины / В. В. Дущенко, И. И. Якименко // Механіка та машинобудування. — 2004. — № 2. — С. 139—147.
6. Ротенберг Р. В. Подвеска автомобиля. — М. : Машиностроение, 1972. — 392 с.
7. Динамики автомобиля / [М. А. Подригало, В. П. Волков, А. А. Бобошко и др.] ; под ред. М. А. Подригало. — Харьков : ХНАДУ, 2008. — 424 с.
9. Солтус А. П. Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля : навч. посіб. для ВНЗ. — К. : Арістей. 2010. — 155 с.
10. Кузьо І. В. Вплив параметрів підвіски на нелінійні коливання транспортних засобів / І. В. Кузьо, Б. І. Сокіл,
В. М. Палюх // Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія «Динаміка, міцність та проектування машин і приладів». — 2007. — № 588 — С. 49—52.
11. Сокіл Б. І. Власні вертикальні коливання корпусу автомобіля з урахуванням нелінійних характеристик пружної підвіски / Б. І. Сокіл, Р. А. Нанівський, М. Г. Грубель // Автомобільний транспорт : науково-вироб. журнал. — 2013. — № 5 (235). — С. 15—18.
12. Вертикальні коливання підресореної частини колісних транспортних засобів під дією випадкових збурень / [М. Г. Грубель, О. П. Красюк, М. Б. Сокіл, Р. А. Нанівський ] // Наукові нотатки :Зб. наук. пр. ; Луцький національний технічний ун-т, Луцьк. — 2914. — В. 46. — С. 112—116.
13. Кильчевский Н. А. Курс теоретической механики. — М. : Наука, 1977. — Т. ІІ. — 544 с.
14. Коул Дж. Методы возмущений в прикладной математике / Джулиан Коул ; пер. с англ. А. И. Державиной и
В. Н. Диесперова, под ред. О. С. Рыжова. — М. : Мир. — 1972. — 276 с.
15. Сеник П. М. Обернення неповної Вeta-функцiї / П. М. Сеник // Укр. мат. журн. — 1969. — Т. 21, № 3. — С. 325—333.
2. Конструирование и расчёт колёсных машин высокой проходимости : учеб. для вузов / [Н. Ф. Бочаров, И. С. Цито-вич, А. А. Полугнян и др.] ; под. общ. Ред. Н. Ф. Бочарова, И. С. Цитовича. — М. : Машиностроение, 1983. — 299 с.
3. Гладов Г. И. Многоцелевые гусеничные и колесные машины: конструкция : учеб. для вузов / [Г. И. Гладов,
А. В. Вихров, В. В. Кувшинов, В. В. Павлов] ; под ред. Г. И. Гладова. — М. : Транспорт, 2001. — 272 с.
4. Дмитриев А. А. Теория и расчет нелинейных систем подрессоривания гусеничных машин / А. А. Дмитриев,
В. А. Чобиток, А. В. Тельминов. — М. : Машиностроение, 1976. — 208 с.
5. Дущенко В. В. Математическое моделирование колебаний подресcореного корпуса многоопорной колесной машины / В. В. Дущенко, И. И. Якименко // Механіка та машинобудування. — 2004. — № 2. — С. 139—147.
6. Ротенберг Р. В. Подвеска автомобиля. — М. : Машиностроение, 1972. — 392 с.
7. Динамики автомобиля / [М. А. Подригало, В. П. Волков, А. А. Бобошко и др.] ; под ред. М. А. Подригало. — Харьков : ХНАДУ, 2008. — 424 с.
9. Солтус А. П. Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля : навч. посіб. для ВНЗ. — К. : Арістей. 2010. — 155 с.
10. Кузьо І. В. Вплив параметрів підвіски на нелінійні коливання транспортних засобів / І. В. Кузьо, Б. І. Сокіл,
В. М. Палюх // Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія «Динаміка, міцність та проектування машин і приладів». — 2007. — № 588 — С. 49—52.
11. Сокіл Б. І. Власні вертикальні коливання корпусу автомобіля з урахуванням нелінійних характеристик пружної підвіски / Б. І. Сокіл, Р. А. Нанівський, М. Г. Грубель // Автомобільний транспорт : науково-вироб. журнал. — 2013. — № 5 (235). — С. 15—18.
12. Вертикальні коливання підресореної частини колісних транспортних засобів під дією випадкових збурень / [М. Г. Грубель, О. П. Красюк, М. Б. Сокіл, Р. А. Нанівський ] // Наукові нотатки :Зб. наук. пр. ; Луцький національний технічний ун-т, Луцьк. — 2914. — В. 46. — С. 112—116.
13. Кильчевский Н. А. Курс теоретической механики. — М. : Наука, 1977. — Т. ІІ. — 544 с.
14. Коул Дж. Методы возмущений в прикладной математике / Джулиан Коул ; пер. с англ. А. И. Державиной и
В. Н. Диесперова, под ред. О. С. Рыжова. — М. : Мир. — 1972. — 276 с.
15. Сеник П. М. Обернення неповної Вeta-функцiї / П. М. Сеник // Укр. мат. журн. — 1969. — Т. 21, № 3. — С. 325—333.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 186
Abstract views: 165
Published
2015-03-24
How to Cite
[1]
M. H. Hrubel, R. A. Nanivskyi, and M. B. Sokil, “Resonant oscillations of the sprung part of wheeled vehicles when moving along the ordered system of inequalities”, Вісник ВПІ, no. 1, pp. 155–161, Mar. 2015.
Issue
Section
Mechanical engineering and transport
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).