ДВА ТИПИ ЗНАННЯ І ДВІ МОДЕЛІ ОСВІТИ
Анотація
Висвітлено питання про засади протиставлення в освітній діяльності гуманітарних і природничих дисциплін. Розглянуто дві основні пізнавальні парадигми — природничо-наукова і гуманітарна. Показано, що їх специфіка зумовлена гносеологічною природою відповідних типів знання. Проведено аналіз становлення і розвитку класичної моделі освіти та виявлено її особливості. Спеціально обговорюється місце і роль герменевтичного підходу до освіти на прикладі позицій Х.-Г. Гадамера і Р. Рорті. У підсумку висловлено думку про те, що врахування специфіки знання і специфіки відповідної моделі сприятиме гармонійному розвитку освіти, підвищенню її якості.Посилання
1. Микешина Л. А. Эпистемология ценностей / Л. А. Микешина. — М. : РОССПЭН, 2007. — 439 с.
2. Казютинский В. В. Истина и ценность в научном познании / В. В. Казютинский // Проблема ценностного статуса
науки на рубеже ХХІ века ; отв. ред. Л. Б. Баженов. — СПб. : РХГИ, 1999. — С. 69—123.
3. Андрущенко В. П. Вища освіта в пост-Болоньскому просторі: спроба прогностичного аналізу / В. П. Андрущенко
// Філософія освіти. — 2005. — № 2.— С. 6—19.
4. Гадамер Х.-Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики / Х.-Г. Гадамер. — М. : Прогресс, 1988. — 704 с.
5. Семантические аспекты понятия «современный гуманизм» [Электронный ресурс]. — Режим доступа:
http://www.hum.offlink.ru/education/kurses/sovr_humanism/A_kudishina_Humanism_modern/2_1/.
6. Бурдах К. Реформация. Ренессанс. Гуманизм / К. Бурдах. — М. : РОССПЭН, 2004. — 204 с.
7. Словарь античности ; пер. с нем. — М. : Прогресс, 1989. — 704 с.
8. История философии : энцикл. / под ред. А. А. Грицанова. — Минск : Интерпрессервис–Книжный дом, 2002. — 1374 с.
9. Гин А. К парадигме образования нового века [Электронный ресурс] / А. Гин. — Режим доступа:
http://www.trizway.com/art/form/240.html.
10. Карякин Ю. В. Новая парадигма образования [Электронный ресурс] / Ю. В. Карякин. — Режим доступа:
http://www.lib.tsu.ru/mminfo/000063105/329/image/329-039.pdf.
11. Разеев Д. Н. Идеалы образовательных стратегий в герменевтической перспективе / Д. Н. Разеев // Коммуникация
и образование. — СПб. : СПбФО, 2004. — С. 33—49.
12. Меретукова З. К. Методология научного исследования и образования [Электронный ресурс] / З. К. Меретукова.
— Майкоп, 2003 — Режим доступа : http://www.aspirantura.kiev.ua/infot.php?idd=6&id2=158.
13. Тягунов С. И. Герменевтика образования [Электронный ресурс] / С. И. Тягунов. — Режим доступа:
http://www.pedagogika-cultura.narod.ru/private/Articles/N_1/Tiygunov.htm.
14. Рорти Р. Философия и зеркало природы / Р. Рорти. — Новосибирск : НГУ, 1997. — 320 с.
15. Лобок А. Вероятностный мир. Опыт философско-педагогических хроник образовательного эксперимента [Элек-
тронный ресурс] / А. Лобок. — Екатеринбург : АНОО Институт образовательной политики «Эврика», 2001 — Режим
доступа : http://www.lvolab.msk.ru/lvo/library/books/txt/veroyat_mir.htm.
16. Субетто А. И. Приоритеты и философия целеполагания фундаментальной науки в XХI веке. Трансформация па-
радигмы университетского образования [Электронный ресурс] / А. И. Субетто // «Академия Тринитаризма». — М.,
Эл № 77-6567, публ.13348, 25.05.2006. — Режим доступа : http://www.trinitas.ru/rus/doc/0016/001b/00161250.htm.
2. Казютинский В. В. Истина и ценность в научном познании / В. В. Казютинский // Проблема ценностного статуса
науки на рубеже ХХІ века ; отв. ред. Л. Б. Баженов. — СПб. : РХГИ, 1999. — С. 69—123.
3. Андрущенко В. П. Вища освіта в пост-Болоньскому просторі: спроба прогностичного аналізу / В. П. Андрущенко
// Філософія освіти. — 2005. — № 2.— С. 6—19.
4. Гадамер Х.-Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики / Х.-Г. Гадамер. — М. : Прогресс, 1988. — 704 с.
5. Семантические аспекты понятия «современный гуманизм» [Электронный ресурс]. — Режим доступа:
http://www.hum.offlink.ru/education/kurses/sovr_humanism/A_kudishina_Humanism_modern/2_1/.
6. Бурдах К. Реформация. Ренессанс. Гуманизм / К. Бурдах. — М. : РОССПЭН, 2004. — 204 с.
7. Словарь античности ; пер. с нем. — М. : Прогресс, 1989. — 704 с.
8. История философии : энцикл. / под ред. А. А. Грицанова. — Минск : Интерпрессервис–Книжный дом, 2002. — 1374 с.
9. Гин А. К парадигме образования нового века [Электронный ресурс] / А. Гин. — Режим доступа:
http://www.trizway.com/art/form/240.html.
10. Карякин Ю. В. Новая парадигма образования [Электронный ресурс] / Ю. В. Карякин. — Режим доступа:
http://www.lib.tsu.ru/mminfo/000063105/329/image/329-039.pdf.
11. Разеев Д. Н. Идеалы образовательных стратегий в герменевтической перспективе / Д. Н. Разеев // Коммуникация
и образование. — СПб. : СПбФО, 2004. — С. 33—49.
12. Меретукова З. К. Методология научного исследования и образования [Электронный ресурс] / З. К. Меретукова.
— Майкоп, 2003 — Режим доступа : http://www.aspirantura.kiev.ua/infot.php?idd=6&id2=158.
13. Тягунов С. И. Герменевтика образования [Электронный ресурс] / С. И. Тягунов. — Режим доступа:
http://www.pedagogika-cultura.narod.ru/private/Articles/N_1/Tiygunov.htm.
14. Рорти Р. Философия и зеркало природы / Р. Рорти. — Новосибирск : НГУ, 1997. — 320 с.
15. Лобок А. Вероятностный мир. Опыт философско-педагогических хроник образовательного эксперимента [Элек-
тронный ресурс] / А. Лобок. — Екатеринбург : АНОО Институт образовательной политики «Эврика», 2001 — Режим
доступа : http://www.lvolab.msk.ru/lvo/library/books/txt/veroyat_mir.htm.
16. Субетто А. И. Приоритеты и философия целеполагания фундаментальной науки в XХI веке. Трансформация па-
радигмы университетского образования [Электронный ресурс] / А. И. Субетто // «Академия Тринитаризма». — М.,
Эл № 77-6567, публ.13348, 25.05.2006. — Режим доступа : http://www.trinitas.ru/rus/doc/0016/001b/00161250.htm.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 639
Переглядів анотації: 135
Як цитувати
[1]
В. С. Ратніков, «ДВА ТИПИ ЗНАННЯ І ДВІ МОДЕЛІ ОСВІТИ», Вісник ВПІ, вип. 6, с. 35–41, Груд. 2013.
Номер
Розділ
Гуманізація і гуманітаризація технічної освіти
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, оскільки це сприяє продуктивним обмінам, а також швидшому і ширшому цитуванню опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).