TWO TYPES OF KNOWLEDGE AND TWO EDUCATION MODELS

Authors

  • V. S. Ratnikov Вінницький національний технічний університет, Вінниця

Abstract

The question on the opposition bases in educational activity of humanitarian and natural-science disciplines is discussed. Two basic educational paradigms — natural-science and humanitarian – are considered. It is shown that their specificity is caused by the gnoseological nature of corresponding types of knowledge. The analysis of formation and development of classical model of education is carried out and its features are revealed. The place and role оf the hermeneutic approach to education is discussed in the paper on an example of positions of H.-G. Gadamer and R. Rorti. As a result the opinion that the account of specificity of knowledge and specificity of corresponding model will promote a harmonious development of education, increase of its quality is expressed.

Author Biography

V. S. Ratnikov, Вінницький національний технічний університет, Вінниця

професор кафедри філософії та гуманітарних наук

References

1. Микешина Л. А. Эпистемология ценностей / Л. А. Микешина. — М. : РОССПЭН, 2007. — 439 с.
2. Казютинский В. В. Истина и ценность в научном познании / В. В. Казютинский // Проблема ценностного статуса
науки на рубеже ХХІ века ; отв. ред. Л. Б. Баженов. — СПб. : РХГИ, 1999. — С. 69—123.
3. Андрущенко В. П. Вища освіта в пост-Болоньскому просторі: спроба прогностичного аналізу / В. П. Андрущенко
// Філософія освіти. — 2005. — № 2.— С. 6—19.
4. Гадамер Х.-Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики / Х.-Г. Гадамер. — М. : Прогресс, 1988. — 704 с.
5. Семантические аспекты понятия «современный гуманизм» [Электронный ресурс]. — Режим доступа:
http://www.hum.offlink.ru/education/kurses/sovr_humanism/A_kudishina_Humanism_modern/2_1/.
6. Бурдах К. Реформация. Ренессанс. Гуманизм / К. Бурдах. — М. : РОССПЭН, 2004. — 204 с.
7. Словарь античности ; пер. с нем. — М. : Прогресс, 1989. — 704 с.
8. История философии : энцикл. / под ред. А. А. Грицанова. — Минск : Интерпрессервис–Книжный дом, 2002. — 1374 с.
9. Гин А. К парадигме образования нового века [Электронный ресурс] / А. Гин. — Режим доступа:
http://www.trizway.com/art/form/240.html.
10. Карякин Ю. В. Новая парадигма образования [Электронный ресурс] / Ю. В. Карякин. — Режим доступа:
http://www.lib.tsu.ru/mminfo/000063105/329/image/329-039.pdf.
11. Разеев Д. Н. Идеалы образовательных стратегий в герменевтической перспективе / Д. Н. Разеев // Коммуникация
и образование. — СПб. : СПбФО, 2004. — С. 33—49.
12. Меретукова З. К. Методология научного исследования и образования [Электронный ресурс] / З. К. Меретукова.
— Майкоп, 2003 — Режим доступа : http://www.aspirantura.kiev.ua/infot.php?idd=6&id2=158.
13. Тягунов С. И. Герменевтика образования [Электронный ресурс] / С. И. Тягунов. — Режим доступа:
http://www.pedagogika-cultura.narod.ru/private/Articles/N_1/Tiygunov.htm.
14. Рорти Р. Философия и зеркало природы / Р. Рорти. — Новосибирск : НГУ, 1997. — 320 с.
15. Лобок А. Вероятностный мир. Опыт философско-педагогических хроник образовательного эксперимента [Элек-
тронный ресурс] / А. Лобок. — Екатеринбург : АНОО Институт образовательной политики «Эврика», 2001 — Режим
доступа : http://www.lvolab.msk.ru/lvo/library/books/txt/veroyat_mir.htm.
16. Субетто А. И. Приоритеты и философия целеполагания фундаментальной науки в XХI веке. Трансформация па-
радигмы университетского образования [Электронный ресурс] / А. И. Субетто // «Академия Тринитаризма». — М.,
Эл № 77-6567, публ.13348, 25.05.2006. — Режим доступа : http://www.trinitas.ru/rus/doc/0016/001b/00161250.htm.

Downloads

Abstract views: 131

How to Cite

[1]
V. S. Ratnikov, “TWO TYPES OF KNOWLEDGE AND TWO EDUCATION MODELS”, Вісник ВПІ, no. 6, pp. 35–41, Dec. 2013.

Issue

Section

Humanization and humanitarization of technical education

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.