Technical Resource Increase of Current-Collecting Friction Pairs

Authors

  • A. V. Antonov Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazarian

Keywords:

resource, current collecting, contact strips, contact wire, current collector, electric transport

Abstract

The level of electrified railways reliability depends on the reliability and durability of the individual objects of power supply system and the locomotive facilities, in turn, the current collection quality depends on design of contact network and pantographs, contact wires materials, contact strips and external influencing factors.

Increasing velocity of the electric rolling stock exacerbates the problem of improving the current collection quality, becomes an actual task of increasing the resource friction pair “ contact wire—contact strip” for mainline railways.

The most costly in the operation of the electrified railway transport are maintenance and repair of contact networks and pantographs. The costs magnitude depends on the catenary type, electric rolling stock, materials of the friction pair "contact wire—contact strip" and environment parameters. For today there is no consensus regarding the choice of the pantograph contact strips type for the specific operating conditions of the electric rolling stock. Therefore, the resource elements of the friction pair inefficiently are used. A solution to this problem would be to a forecasting method of friction pairs wear of the current collection. Which together with the device for determining the parameters of coal collector elements allows achieving an increase technical resource of the contact wires and coal contact strips, reduce the capital and operating costs for their replacement and repair by reducing the negative impact of the basic physical and electrical parameters scatter of contact strips. It will also allow increasing the productivity of the maintenance staff by eliminating the need to reassembly worn-out contact strips, for repeated use and installation of inserts of a contact wire in places of its increased intensity of wear.

Author Biography

A. V. Antonov, Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazarian

Assistant, Post-Graduate Student of the Chair of Intelligent Power Supply Systems

References

[1] В. Берент, Материалы и свойства электрических контактов в устройствах железнодорожного транспорта. М., Россия: Интекст, 2005, 408 с.
[2] Ю. Купцов, Беседы о токосъеме и его надежности, экономичности и о путях совершенствования. М., Россия: Модерн, 2001, 256 с.
[3] Р. Хольм, Электрические контакты. М., Россия: изд-во иностр. лит., 1961, 464 с.
[4] Ю. Большаков, та А. Антонов, «Підвищення ресурсу вугільних струмознімальних вставок струмоприймачів швидкісного електрорухомого складу в умовах експлуатації,» Наука та прогрес трансп. Вісн. Дніпропетр. Нац. ун-ту залізн. трансп., № 5, с. 57-70, 2015.
[5] Ю. Большаков, та А. Антонов, «Дослідження властивостей струмознімальних елементів та їх впливу на ефективність роботи трибосистеми «контактний провід–вугільна вставка,» Наука та прогрес трансп. Вісн. Дніпропетр. Нац. ун-ту залізн. трансп., № 6, с. 35-44, 2015.
[6] А. Фрайфельд, и Г. Брод, Проектирование контактной сети. 3-е изд., перераб. и доп. М., Россия: Транспорт, 1991, 335 с.
[7] S. Kubo, and H. Tsuchiya, «Wear properties of metal-impregnated carbon fiber-reinforced carbon composite sliding against a copper plate under an electric current,» in World Tribology Congress III, 2005.
[8] ГОСТ 32680-2014, «Токосъемные элементы контактные токоприемников электроподвижного состава. введ.», Москва: Стандартинформ, 2015, 14 с.
[9] Ю. Большаков, та А. Антонов, «Діагностування вугільних струмознімальних вставок в умовах експлуатації,» Електрифікація транспорту, № 9, с. 15-22, 2015.
[10] В. Дьяков, А. Антонов, та С. Малинка, «Захист нейтральних вставок контактної мережі від перепалів,» Електрифікація транспорту, № 12, с. 64-70, 2016.
[11] Ю. Большаков, И. Гершман, и В. Сыченко, «К вопросу выбора рациональной формы профиля контактных вставок то-коприемников электроподвижного состава,» Залізн. трансп. України, № 3, с. 53-54, 2007.
[12] М. Н. Самодурова, и Л. А. Барков. «Токосъемный элемент электрического транспортного средства» Патент. 2229395 Российская Федерация, МПК7 B60L5/08. № 2002135796/282002135795/26; заявл. 25.10.2002; опубл. 27.05.2004, Бюл. № 15. 2 с.
[13] С. М. Жуковин, Е. И. Власов. «Токосъемный элемент токопри-емника электрического транспортного средства» Патент. 2168422 Российская Федерация, МПК7 B60L5/08. № 2229395; заявл. 30.12.2002; опубл. 27.05.2004, Бюл. № 16,3 с.
[14] А. В. Антонов «Пристрій для визначення параметрів вугільних струмознімальних елементів» Патент. UA 114369, МПК: B60L 5/00. № u201608594 ; заявл. 05.08.2016; опубл. 10.03.2017, Бюл. № 5. 4 с.
[15] А. В. Антонов «Пристрій для визначення коефіцієнта тертя та інтенсивності зношування трібопар» Патент UA 116437, МПК: B60L 5/00, G01N 3/56, G01N 19/02. – № u201610905 ; заявл. 25.05.2017; опубл. 25.05.2017, Бюл. № 10. 4 с.

Downloads

Abstract views: 121

Published

2018-02-28

How to Cite

[1]
A. V. Antonov, “Technical Resource Increase of Current-Collecting Friction Pairs”, Вісник ВПІ, no. 1, pp. 39–44, Feb. 2018.

Issue

Section

Energy generation and electrical engineering

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)