Modern Gas-Thermal Coating Methods in Innovative Technologies for the Repair by Restoration of Automotive Components

Authors

  • M. V. Vinnytsia National Technical University
  • O. P. Shylina Vinnytsia National Technical University
  • S. A. Burlaka Vinnytsia National Technical University

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2024-177-6-152-160

Keywords:

component restoration, high-velocity spraying, gas-dynamic spraying, flame spraying, gas-thermal coating, materials, technologies, automotive repair

Abstract

In the era of technological progress, where advancements are evolving at a rapid pace, modern approaches to automotive component repair deserve special attention. Through the use of innovative materials and restoration methods, vehicle owners can significantly extend the lifespan of their vehicles. This not only enhances the reliability of automobiles but also reduces the need for frequent repairs, leading to substantial cost savings. Moreover, with the application of modern technologies, the repair by restoration process becomes more efficient, saving both time and resources.

Therefore, analyzing the application of modern gas-thermal coating methods in innovative technologies for the restoration of automotive components, utilizing various gas-thermal spraying techniques during the repair of vehicle parts and assemblies, and ensuring warranty coverage for post-repair service life is highly relevant.

To enhance the efficiency and reliability of restoration processes, modern gas-thermal coating methods in innovative automotive component restoration technologies have been examined, with a focus on their practical application in Ukraine. Additionally, some common coating techniques for the thermal spraying of automotive parts have been analyzed. Their use enables achieving high-performance characteristics of products while minimizing environmental impact.

Wires or powders are used as raw materials. The material may consist of a single element, but more commonly, alloys or composites are employed. These materials are selected to provide the required set of properties, ensuring the functionality of the component or assembly under specified operating conditions and strong adhesion to the base material.

The primary factors, conditions, and parameters of gas-thermal spraying include the composition, dispersity, temperature, and velocity of particles; particle concentration in the gas stream; spraying distance; the composition and properties of the gas medium transporting the particles; the environment in which the coating is applied (composition, pressure, temperature); as well as the material and condition of the substrate surface (roughness, chemical cleanliness).

Thus, innovations in coating application for the restoration of automotive components continue to transform the industry, enabling increased efficiency and durability of technical parts, reducing capital and operational repair costs, and minimizing environmental impact.

Author Biographies

M. V., Vinnytsia National Technical University

 Cand. Sc. (Eng.), Associate Professor of the Chair of Automobiles and Transport Management

O. P. Shylina, Vinnytsia National Technical University

Cand. Sc. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor of the Chair of Mechanical Engineering

S. A. Burlaka, Vinnytsia National Technical University

PhD in Industrial Engineering, Senior Lecturer of the Chair of Mechanical Engineering and Technological Processes in the Agricultural Industry

References

Л. Г. Полонський, Техніка напилення газотермічних покриттів (машинна стадія розвитку). Житомир, Україна: ЖДТУ, 2004, 266 с

О. П. Шиліна, і А. Ю. Осадчук. Газотермічні методи напилювання покрить, навч. посіб. Вінниця, Україна: ВНТУ, 2007, 103 с.

В. Ф. Анісімов, І. В. Гунько, і С. А. Бурлака, «Шляхи розвитку методів газотермічного напилення для покращення енергоефективності ремонту машин АПК,» Вісник Хмельницького національного університету, серія: Технічні науки, № 1 (331), с. 44-47, 2024.

Види і методи проведення ремонту автомобіля. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mlynivmnvk.at.ua /publ/budova_ta_ekspluatacija_avtomobilja/tema_4_vidi_i_metodi_provedennja_remontu_avtomobilja/4-1-0-83 .

В. П. Мурашковська, Я. В. Кужельний, В. М. Скляр, і О. С. Слєднікова, «Аналіз впливу технічного стану автомобіля на рівень аварійності на дорогах,» Технічна інженерія, № 1 (87), с. 28-37, 2021.

І. Б. Гевко, та ін. Основи технології виробництва та ремонту автомобілів, навч. посіб. Тернопіль, Україна: ТНТУ імені Івана Пулюя, 2021, 544 с.

Ю. Х. Савін, і М. В. Митко, «Методичні основи удосконалення структури виробничих підрозділів автотранспортних підприємств,» Вісник Національного транспортного університету, № 1 (43), с. 159-166, 2019.

Mykola Mytko, “Мethodological bases for improving the structure of production subdivisions of motor transport enterprises,” Техніка, енергетика, транспорт АПК, Всеукраїнський наук-техн. журнал, № 2 (109), с. 64-70, 2020.

В. М. Корж, В. Д. Кузнецов, Ю. С. Борисов, і К. А. Ющенко, Нанесення покриття, навч. посіб., К. А. Ющенко, Ред. Київ, Україна: Аристей, 2005, 204 с.

А. С. Сіньковський, Теорія та методи напилювання, курс лекцій. Одеський національний політехнічний університет; Одеса, Україна: Наука і техніка, 2010, 172 с. ISBN 966-8335-02-3.

M. Pareiko, M. Storozhenko, O. Umanskyi, and O. Poliarus, “Self-fluxing alloy with TiB2 additives for the spraying wear-resistant coatings,” in 11th conference for young scientists in ceramics, Programme and book of abstracts, Novi Sad, Oktober 21−24, 2015. Novi Sad, 2015, pp. 99.

Downloads

Abstract views: 7

Published

2024-12-27

How to Cite

[1]
M. V., O. P. Shylina, and S. A. Burlaka, “Modern Gas-Thermal Coating Methods in Innovative Technologies for the Repair by Restoration of Automotive Components ”, Вісник ВПІ, no. 6, pp. 152–160, Dec. 2024.

Issue

Section

Mechanical engineering and transport

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.