РОЛЬ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ У ФОРМУВАННІ КУЛЬТУРИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-134-139Ключові слова:
реформування, якість освіти, академічна доброчесність, недоброчесні практики, плагіатАнотація
Базовим чинником підготовки висококваліфікованих та суспільно відповідальних випускників університетів на сучасному етапі є дотримання всіма учасниками освітнього процесу принципів академічної та наукової доброчесності. Враховуючи введення поняття академічної доброчесності в законодавчу сферу (що передбачається в проекті нового закону «Про освіту»), у статті підкреслюється актуальність дослідження наявних практик сприяння академічній доброчесності. Автор досліджує ґенезу проблеми та завдання, що стоять перед Україною у відповідності до європейських стандартів академічної культури. Розглянуто загальні проблеми академічної доброчесності у закладах вищої освіти України. Визначається поняття академічної доброчесності. У статті представлено огляд досліджень американських учених з етичних питань. Розглянуто деякі стратегії впровадження академічних норм в університетах США: від чіткої ідентифікації порушень академічної етики (плагіат, фальсифікація, фабрикація, шахраювання); створення комплексу процедур їх попередження, фіксації, розгляду до визначення виховних та дисциплінарних санкцій; кодексів честі та створення відповідного клімату в університеті. На підставі проведеного в ВНТУ дослідження (в рамках реалізації проекту «Формування культури академічної доброчесності в студентському середовищі») проаналізовано характер наявних практик сприяння академічній доброчесності, зокрема запобігання та протидії плагіату. Автор робить висновок про необхідність подальших досліджень практик академічної доброчесності у закладах вищої освіти України задля ефективного втілення її принципів у вітчизняний освітній простір; пропонує рекомендації для керівництва університету щодо розробки або вдосконалення вже існуючих практик боротьби проявами недоброчесних практик.
Посилання
T. Becher, and P. Trowler, “Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines,” 2nd ed. Philadelphia: Open University Press. 2001. P. XIII.
О. С. Цокур, «Кодекс честі» в системі вищої освіти США,» Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, серія: Педагогічні науки, вип. 150, с. 57-62, 2009.
В. фон. Струнсе, «Місія досяжна: підвищення академічної чесності в українській освіті» у Прозорість і корупція в системі вищої освіти України. Київ, Україна: Таксон, 2003, с. 272-275.
Т. Ярошенко, «Академічна нечесність та політична культура:порівняльний досвід (Україна — США),» у Покликання університету, О. Гомілко, Ред. Київ, Україна: РІА Янко; 2005, 304 с.
М. В. Гриньова, «Специфіка структурної організації та змісту діяльності студентського самоврядування у вищих навчальних закладах США,» Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, серія: Педагогічні науки, вип. 145, с. 156-158, 2008.
В. В. Ромакін, «Мотивації, переконання та поведінка українських і американських студентів бакалаврату щодо норм академічної культури», Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили, серія: Педагогіка, вип. 123, с. 34-41, 2010.
Ю. Ю. Калиновський, «Академічна чесність як чинник правового виховання студентської молоді,» Збірник наукових праць. Київ, Україна: Гілея, вип. 63 (№ 8, с. 477-482), 2012.
Верховна Рада України. 4 сесія. (2017, вер. 05). Закон України №2145-VIII, «Про освіту». [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 1069
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, оскільки це сприяє продуктивним обмінам, а також швидшому і ширшому цитуванню опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).