МОДЕЛЮВАННЯ АДАПТИВНОГО ТЕСТУВАННЯ ЗНАНЬ: ПОРІГ ЕФЕКТИВНОСТІ, РІВЕНЬ СКЛАДНОСТІ ТА ЧАС ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ

Автор(и)

  • О. Ф. Шевчук Вінницький національний технічний університет
  • А. А. Яровий Вінницький національний технічний університет
  • Ю. М. Паночишин Вінницький національний технічний університет
  • С. І. Петришин Вінницький національний технічний університет
  • О. А. Козловський Вінницький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2025-178-1-104-112

Ключові слова:

моделювання, адаптивне тестування, інтегральна оцінка, час виконання завдань, рівень складності

Анотація

Проведено комплексний інформаційно-аналітичний аналіз можливості впровадження адаптивного комп’ютерного тестування знань з окремих навчальних дисциплін у закладах освіти. Вказано на недоліки традиційного підходу, який передбачає встановлення фіксованих часових обмежень на виконання тесту, що не враховує індивідуальні особливості здобувачів освіти та може викликати негативну реакцію учасників тестування. Натомість розглянуто інтегральну оцінку тестування, яка враховує як рівень складності, так і час виконання окремого завдання. Запропоновано адаптивний алгоритм, який базується на порозі ефективності q, що визначає зміну рівня складності наступного завдання залежно від результату інтегральної оцінки попереднього. Для перевірки ефективності запропонованого підходу проведено імітаційне моделювання з використанням мови програмування Python. Створено тестову вибірку із завдань трьох рівнів складності, час виконання яких змоделювано за законом нормального розподілу. Проведений аналіз показав, що за значної різниці у рівнях складності завдань виникає потреба у встановленні окремого порогу ефективності для кожної категорії питань, тоді як у разі незначних відмінностей допустимо застосувати єдиний поріг для всіх завдань тесту. В межах тестової вибірки проведено налаштування параметрів інтегральної оцінки та досліджено ефективність запропонованого підходу. Зазначено, що отримані коефіцієнти інтегральної оцінки можуть виступати базовими на початковому етапі реалізації системи, з подальшою можливістю їхньої оптимізації на основі результатів навчання моделі в процесі тренувальних тестувань. Описана методика демонструє гнучкість і простоту впровадження, забезпечуючи можливість налаштування параметрів моделі та ефективну адаптацію як до індивідуальних особливостей здобувачів освіти, так і з урахуванням специфіки окремої дисципліни. До того ж, фіксація часу виконання завдань може слугувати додатковим інструментом оцінювання якості тестових завдань.

Біографії авторів

О. Ф. Шевчук, Вінницький національний технічний університет

канд. фіз.-мат. наук, доцент, доцент кафедри компʼютерних наук

А. А. Яровий, Вінницький національний технічний університет

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри компʼютерних наук

Ю. М. Паночишин, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри компʼютерних наук

С. І. Петришин, Вінницький національний технічний університет

 канд. техн. наук, старший викладач кафедри компʼютерних наук

О. А. Козловський, Вінницький національний технічний університет

студент факультету інтелектуальних інформаційних технологій та автоматизації

Посилання

A. Frey, T. Liu, A. Fink, and C. König, “Meta-Analysis of the Effects of Computerized Adaptive Testing on the

Motivation and Emotion of Examinees,” Eur. Journal Psychol. Assess., vol. 40, no. 5, pp. 427-443, 2024. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000821 .

N. Sherkuziyeva, et al., “The comparative effect of computerized dynamic assessment and rater mediated assessment on EFL learners’ oral proficiency, writing performance, and test anxiety,” Lang. Test Asia, vol. 13, no. 15, 2023, https://doi.org/10.1186/s40468-023-00227-3 .

P. Gawliczek, V. Krykun, N. Tarasenko, M. Tyshchenko, and O. Shapran, “Computer Adaptive Language Testing According to NATO STANAG 6001 Requirements,” Adv. Educ., no. 8 (17), pp. 19-26, 2021, https://doi.org/10.20535/2410-8286.225018 .

В. В. Камінський, В. А. Мізюкі, Р. Д. Турчанінов, «Аналіз ефективності штучного інтелекту в адаптивних навчаль-них платформах для індивідуалізації освітнього процесу,» ZENODO, Груд, 2024. [Electronic resource]. Available: https://doi.org/10.5281/zenodo.14562152 .

A. Trifa, A. Hedhili, and W. L. Chaari, “Knowledge tracing with an intelligent agent, in an e-learning platform,” Educ. Inf. Technol., vol. 24, no. 1, pp. 711-741, 2019. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9792-5 .

Я. Б. Сікора, Методичні рекомендації до розробки та використання адаптивних тестових завдань, Житомир: вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2024. [Online]. Available: http://eprints.zu.edu.ua/41797/1/metod_test.pdf .

О. Радкевич, «Адаптивне тестування в контексті використання електронних засобів навчання. Суть, розроблення та оцінювання,» Професійна педагогіка, т. 1, № 26, c. 58-73, 2023. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.58-73 .

С. Загребельний, «Використання комп’ютерного адаптивного тестування у ДДМА на платформі Moodle,» Техн. Електр. Навч., no. 3, Лист., 2019.

Н. Васюкова, В. Крикун, Ю. Грищук, і А. Кравчук, «Експериментальна перевірка результативності методики комп’ютерного адаптивного мовного тестування відповідно до вимог НАТО STANAG 6001,» Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», № 19 (51), с. 9-17, 2024. https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.1 .

W. J. van der Linden, Linear models for optimal test design, Springer, 2005. https://doi.org/10.1007/0-387-29054-0 .

С. Л. Загребельний, М. В. Брус, “Адаптивне тестування як один із способів перевірки знань студентів у технічному вузі,” Науковий Вісник ДДМА, vol. 1, no. 22Е, pp. 155-162, 2017.

E. H. Am, I. Hidayah, and S. S. Kusumawardani, “A Literature Review of Knowledge Tracing for Student Modeling: Re-search Trends, Models, Datasets, and Challenges,” Journal. Inf. Technol. Comput. Sci., vol. 6, no. 2, 2021, https://doi.org/10.25126/jitecs.202162344 .

S. Liu, R. Zou, J. Sun, K. Zhang, L. Jiang, and D. Zhou, “A Hierarchical Memory Network for Knowledge Tracing,” Ex-pert Syst. Appl., vol. 177, p. 114935, 2021. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2021.114935 .

O. Bulut, J. Shin, S. N. Yildirim-Erbasli, G. Gorgun, and Z. A. Pardos, “An Introduction to Bayesian Knowledge Tracing with pyBKT,” Psych, vol. 5, no. 3, pp. 770-786, 2023. https://doi.org/10.3390/psych5030050 .

F. Liu, X. Hu, C. Bu, and K. Yu, “Fuzzy Bayesian Knowledge Tracing,” IEEE Trans. Fuzzy Syst., vol. 6706, pp. 1-15, 2021. https://doi.org/10.1109/TFUZZ.2021.3083177 .

W. J. van der Linden, “Modeling response times with latent variables: Principles and applications,” Psychol. Test Assess. Model., vol. 53, no. 3, pp. 334-358, 2011.

W. J. van der Linden and X. Xiong, “Speededness and Adaptive Testing,” J. Educ. Behav. Stat., vol. 38, pp. 418-438, 2013.

W. J. van der Linden, D. J. Scrams, and D. L. Schnipke, “Using Response-Time Constraints to Control for Differential Speededness in Computerized Adaptive Testing,” Appl. Psychol. Meas., vol. 23, no. 3, pp. 195-210, 1999. https://doi.org/10.1177/01466219922031329 .

H. Sie, M. D. Finkelman, B. Riley, and N. Smits, “Utilizing Response Times in Computerized Classification Test-ing,” Appl. Psychol. Meas., vol. 39, no. 5, pp. 389-405, 2015. https://doi.org/10.1177/0146621615569504.

B. Becker, P. van Rijn, D. Molenaar, and D. Debeer, “Item order and speededness: implications for test fairness in higher educational high-stakes testing,” Assess. Eval. High. Educ., vol. 47, no. 7, pp. 1030-1042, 2021. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1991273 .

R. H. Klein Entink, G. J. A. Fox, and W. J. van der Linden, “A Box-Cox normal model for response times,” Br. J. Math. Stat. Psychol., vol. 62, no. 2, pp. 621-640, 2009. https://doi.org/10.1348/000711008X354742 .

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 20

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

[1]
О. Ф. Шевчук, А. А. Яровий, Ю. М. Паночишин, С. І. Петришин, і О. А. Козловський, «МОДЕЛЮВАННЯ АДАПТИВНОГО ТЕСТУВАННЯ ЗНАНЬ: ПОРІГ ЕФЕКТИВНОСТІ, РІВЕНЬ СКЛАДНОСТІ ТА ЧАС ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ», Вісник ВПІ, вип. 1, с. 104–112, Лют. 2025.

Номер

Розділ

Інформаційні технології та комп'ютерна техніка

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають