ІМІТАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЧАСУ ВИПЕРЕДЖЕННЯ ВКЛЮЧЕННЯ ДОЗВІЛЬНОГО СИГНАЛУ СВІТЛОФОРА В ПЛАНІ КООРДИНАЦІЇ НА МІСЬКИХ МАГІСТРАЛЯХ

Автор(и)

  • П. Ф. Горбачов Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • О. В. Макарічев Херсонський національний технічний університет
  • Є. В. Любий Харківський національний автомобільно-дорожній університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2024-174-3-112-124

Ключові слова:

зелена хвиля, імітаційне моделювання, міська магістраль, організація дорожнього руху, прискорення, світлофорні об’єкти, час випередження, PTV VISSIM

Анотація

Подано результати оцінювання точності аналітичних моделей визначення часу випередження включення дозвільного сигналу світлофора на черговому перехресті в плані координації, які базуються на припущеннях про постійне та лінійно спадне прискорення транспортних засобів під час руху з місця від стоп-лінії перехрестя. Як інструмент порівняння аналітичних моделей з фактичними характеристиками процесу руху транспортних засобів використано засоби мікромоделювання дорожнього руху, а саме PTV VISSIM. Результати експериментальних досліджень свідчать про достатню точність отриманих аналітичних моделей визначення часу випередження включення дозвільного сигналу світлофора на черговому в координації перехресті та можливість їхнього використання для розрахунку раціональних параметрів світлофорного управління на скоординованих ділянках міських магістралей. Кількісне і якісне порівняння точності розроблених аналітичних моделей розрахунку часу випередження, з використанням результатів імітаційного моделювання у PTV VISSIM, продемонстрували перевагу моделі, що засновується на припущенні про лінійно спадний характер прискорення транспортних засобів зі зростанням швидкості. Результати імітаційного експерименту є основою для формування методики визначення часу зсуву включення дозвільного сигналу світлофора на черговому в плані координації перехресті, яка потребуватиме своєї перевірки на більшій кількості сукупності додаткових транспортних засобів, що стають перешкодою на шляху руху скоординованої пачки автомобілів. Збільшення кількості додаткових транспортних засобів на шляху руху пачки зеленої хвилі суттєво впливатиме на ефективність її просування скоординованою ділянкою та буде призводити до зростання затримок на другорядних напрямках і, як наслідок, зниження пропускної здатності перехресть в координації.

Біографії авторів

П. Ф. Горбачов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри транспортних системі логістики

О. В. Макарічев, Херсонський національний технічний університет

д-р фіз.-мат. наук, доцент, професор кафедри транспортних систем і технічного сервісу

Є. В. Любий, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри транспортних систем і логістики

Посилання

П. Ф. Горбачов, і Є. В. Любий, «Методика оцінки часу, необхідного для забезпечення рівномірного руху пачки автомобілів на координованій ділянці міської магістралі,» Автомобіль і електроніка. Сучасні технології, № 22, с. 81-91, 2022. https://doi.org/10.30977/VEIT.2022.22.0.2 .

G. Long, “Acceleration Characteristics of Starting Vehicles,” Transportation Research Record, no. 1737(1), рр. 58-70, 2000. https://doi.org/10.3141/1737-08 .

П. Ф. Горбачов, Є. В. Любий, i К. В. Діденко, «Експериментальні дослідження часу випередження (зсуву) включення зеленого сигналу світлофора на черговому координованому перехресті,» Розумний транспорт та інтегровані транспортні технології, матеріали міжнародної науково-практичної конференції, Харків: ХНАДУ, 2023, с. 104-107.

SETRA. The design of interurban intersections on major roads, Service d’Etudes Techniques des Routes et Autoroutes Centre de la Sécurité et des Techniques Routières, Bagneux Cedex, France, 2002, 133 p.

T. F. Fwa, The Handbook of Highway Engineering. CRC Press, London, UK, 2005, 888 p.

ДБН В.2.3-5:2018, Вулиці та дороги населених пунктів Зміна № 1. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://surl.li/mrqyk .

Austroads. Guide to Traffic Management Part 9: Traffic Operations, Ed. 3.1, Austroads Publication, no. AGTM09-19. Austroads, Sydney, 2019, 260 p.

A. J. Bastable, “The economic and social impact of dynamic signal coordination in Sydney,” іn 10th Australian Road Research Board conference, Sydney, New South Wales, Australian Road Research Board, Vermont South, Vic, 1980. vol. 10, no. 4, pp. 245-51.

Genesee transportation council. The Metropolitan Planning Organization for the Genesee-Finger Lakes Region [Electronic resource]. Available: https://www.gtcmpo.org/sites/default/files/pdf/2007/IntersectionSpacing-TrafficSignalSpacing.pdf .

Weld County Government. [Electronic resource]. Available:

https://www.weld.gov/files/sharedassets/public/departments/public-works/documents/nipa-access-control-plan-memo-051320.pdf

TRB. Access Management Manual, Transportation Research Board Committee on Access Management, National Research Council, Washington, DC, 2003, 125 p.

FHWA. Signalized Intersections: An Informational Guide, Federal Highway Administration, FHWASA-13-027, U.S. Department of Transportation, Washington, DC, 2013, 323 p.

RD. Henry, “Signal timing on a shoestring,” Report. Washington, DC: US Department of Transportation Federal Highway Administration; Mar. Report no.: FHWA-HOP-07-006, 2005,54 p.

Ю. Я. Ройко, і О. М. Грицунь, «Підвищення ефективності функціонування ділянок вулично-дорожньої мережі в умовах координованого регулювання,» Наукові нотатки, № 45, с. 472-476, 2014.

І. О. Хітров та ін., «Аналіз транспортних затримок в центральній частині міста та шляхи їх зниження,» Вісник машинобудування та транспорту, № 2(14), с. 131-139, 2021. https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-131-139 .

М. Ф. Дмитриченко, Ред., Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. Київ, Україна: Знання України, 2007, 452 с. (5 кн./ Е. В. Гаврилов, та ін.; кн. 4).

В. Д. Кондрашова, «Магістральне управління транспортних потоків,» Матеріали конференції. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://eprints.kname.edu.ua/52334/1/%D1%871-161-163.pdf .

J. Gluck, H. S. Levinson, and V. Stover, “Impacts of Access Management Techniques,” NCHRP Report 420, Transportation Research Board, Washington, DC, 1999, 157 p.

A. J. Joubert et al., Lynnwood road arterial study : the effect of intersection spacing on arterial operation. [Electronic resource]. Available: https://repository.up.ac.za/bitstream/handle/2263/8258/95%20Joubert.pdf?sequence=1&isAllowed=y .

Jiawen Wang et al., “A Signal Optimization Model of Adjacent Closely Spaced Intersections Which Optimizes Pedestrian Crossing,” Journal of Advanced Transportation. ID 3964616, 14 p., 2023. https://doi.org/10.1155/2023/3964616 .

Evaluation of effect of traffic signal coordination system on congestion. [Electronic resource]. Available: https://www.researchgate.net/publication/228650117_Optimization_of_Traffic_Signal_Coordination_System_on_Congestion_A_Case_Study .

Yuanyang Zou et al., “Signal adaptive cooperative control of two adjacent traffic intersections using a two-stage algorithm,” Expert Systems with Applications, no. 174, pp. 114746. 2021. ISSN 0957-4174. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2021.114746 .

X. Ma, F. Hu, Y. Qi, and W Zhang, “Optimization of Signal Timing Coordination at Short-spaced Intersections,” on 34th Chinese Control and Decision Conference (CCDC), Hefei, China, 2022, pp. 2721-2726. https://doi.org/10.1109/CCDC55256.2022.10033746 .

Q. Wang et al., “Offline Arterial Signal Timing Optimization for Closely Spaced Intersections,” on IEEE Green Technologies Conference (GreenTech), Denver, CO, USA, 2021, pp. 344-350. https://doi.org/10.1109/GreenTech48523.2021.00062 .

М. Є. Кристопчук та ін., «Дослідження координованого управління транспортними потоками в центральній частині міста,» Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 1(16), с. 82-90, 2021. https://doi.org/10.36910/automash.v1i16.511 .

Розроблення схеми координації світлофорів на просп. Науки (заключний звіт). Харків, Україна: ХНАДУ, 2021, 126 с, № держ. реєстрації 0121U113663.

На дорогах з’явилися знаки «Зелена хвиля». Що вони означають і як допомагають водіям. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://tsn.ua/ukrayina/na-dorogah-z-yavilisya-znaki-zelena-hvilya-scho-voni-oznachayut-i-yak-dopomagayut-vodiyam-1487502.html .

Зелена хвиля. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://newch.tv/zelena-khvylia-35661/ .

«На проект «Зеленої хвилі» на дорогах Вінниці витратять понад мільйон,» Вінницький інформаційний портал. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vezha.ua/na-proekt-zelenoyi-hvyli-na-dorogah-vinnytsi-vytratyat-ponad-miljon

H. Sturges, “The choice of a class-interval,” J. Amer. Statist. Assoc, no. 21, рр. 65-66, 1926.

PTV Vissim 23. Manual. PTV Planung Transport Verkehr GmbH, 2023, 1220 р.

R. N. Fries, Y Qi, and S. Leight, “How Many Times Should I Run The Model? Performance Measure Specific Findings from VISSIM Models in Missouri,” Proceedings of the Transportation Research Board Annual Meeting. 2017, Washington, DC: TRB. 16 p.

R. Dowling, A. Skabardonis, and V. Alexiadis, Traffic Analysis Toolbox Volume III: Guidelines for Applying Traffic Microsimulation Modeling Software. USDOT, Washington, D.C., 2004, 146 p.

VDOT. Traffic Operations Analysis Tool Guidebook. Richmond, 2013, 118 p.

NDOT. Corsim Modeling Guidelines. Carson City: Nevada Department of Transportation, 2012, 46 p.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 133

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

[1]
П. Ф. Горбачов, О. В. Макарічев, і Є. В. Любий, «ІМІТАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЧАСУ ВИПЕРЕДЖЕННЯ ВКЛЮЧЕННЯ ДОЗВІЛЬНОГО СИГНАЛУ СВІТЛОФОРА В ПЛАНІ КООРДИНАЦІЇ НА МІСЬКИХ МАГІСТРАЛЯХ», Вісник ВПІ, вип. 3, с. 112–124, Черв. 2024.

Номер

Розділ

Машинобудування і транспорт

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.