ЕЛЕКТРОІСКРОВЕ ЛЕГУВАННЯ КОНСТРУКЦІЙНОЇ ЛЕГОВАНОЇ СТАЛІ 30ХГСНА ДЛЯ ДЕТАЛЕЙ ВУЗЛІВ ТЕРТЯ

Автор(и)

  • В. Ф. Лабунець Національний авіаційний університет, Київ
  • В. В. Присяжнюк Вінницький національний технічний університет
  • О. В. Мельник Національний авіаційний університет, Київ

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2019-146-5-81-84

Ключові слова:

покриття, тертя, знос, структура, зношування

Анотація

Проаналізовано причини руйнування деталей вузлів тертя авіаційної техніки, які виготовлені з легованої сталі 30ХГСНА. Встановлено, що на робочих поверхнях цих деталей відбуваються процеси: абразивного зношування, схоплення, фретинг-корозії і втомного зношування.

У лабораторних умовах проведено дослідження зносостійкості зразків зі сталі 30ХГНСА, на робочі поверхні яких нанесено покриття електроіскровим легуванням. В дослідженні використана комплексна методика (металографічний, рентгеноструктурний та електронномікроскопічний аналізи).

Зносостійкість електроіскрових покриттів визначалась на універсальній комп’ютеризованій машині тертя 2070-СМТ-1 за схемою «диск–колодка» у середовищі мінеральної авіаційної оливи МС-20 в умовах граничного тертя. Електроіскрове легування зразків проводили у два етапи зі зміною сили струму, що дозволило частково зняти внутрішні напруження та зменшити шорсткість модифікованої поверхні. Як катод застосовано зразок, а як анод — електроди зі спечених самофлюсуючих порошків з карбідом титану і хрому. В процесі нанесення покриттів на зразках зіткнення електронів з поверхнею електрода приводить до виділення теплової енергії, а в результаті — до спрямованого вибуху ділянки анода, що сприйняла імпульс електронів. Під час вибуху весь рідкий і розм'якшений матеріал викидається в міжелектродний зазор. Значна частина цього матеріалу взаємодіє з поверхнею катода, утворюючи легований шар. Структура і фізико-механічні властивості отриманого покриття значною мірою залежать від величини зерна карбідів. Зі зменшенням розміру зерен карбідів суцільність покриття збільшується. У зв'язку з тим, що в цьому випадку превалює перенесення еродованого матеріалу в рідкій і паровій фазах, то за наявності великих зерен частина еродованого матеріалу переноситься у вигляді скупчень зерен. Встановлено, що композиційні електроіскрові покриття на основі самофлюсуючих сумішей із наповнювачами карбіду титана і карбіду хрому суттєво підвищують зносостійкість конструкційної легованої сталі 30ХГСНА, тому вони рекомендуються для впровадження розробленої технології поверхневого зміцнення у виробництво.

Біографії авторів

В. Ф. Лабунець, Національний авіаційний університет, Київ

канд. техн. наук, доцент, професор кафедри машинознавства

В. В. Присяжнюк, Вінницький національний технічний університет

старший викладач кафедри метрології та промислової автоматики

О. В. Мельник, Національний авіаційний університет, Київ

аспірант кафедри технологій виробництва та відновлення авіаційної техніки

Посилання

В. Ф. Лабунець, «Тенденції створення захисних структур триботехнічного призначення,» Проблеми тертя та зношування, наук. техн. зб, вип. 45, с. 107-118, 2006.

К. А. Крылов, и М. Е. Хаймзон, Долговечность узлов трения самолетов. Москва: Транспорт, 1976, 184 с.

А. Ф. Аксенов, и В. Н. Лозовский, Износостойкость авиационных топливно-гидравлических агрегатов. Москва: Транспорт, 1986. 240 с.

В. Ф. Лабунец, и др., «Анализ причин потери работоспособности деталей трущихся узлов авиатехники и методов их восстановления,» Проблеми тертя та зношування, вип. 51, с. 86-96, 2009.

С. Р. Игнатович, В. И. Маленко, и В.Ф. Лабунец, «Идентификация поверхностной прочности деталей узлов трения летательных аппаратов,» Проблемы трибологии, № 1, с. 11-14, 2007.

О. І. Духота, М. В. Кіндрачук, та В. Ф. Лабунець, «Проблемні питання використання титанових сплавів у вузлах тертя авіаційної техніки,» Проблеми тертя та зношування, наук. техн. зб., вип. 49, т. 2, с. 14-26, 2008.

А. Д. Верхотуров, и И. М. Муха, Технология электроискрового легирования металлических поверхностей. Киев: Техніка, 1982, 181 с.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 389

Опубліковано

2019-10-31

Як цитувати

[1]
В. Ф. Лабунець, В. В. Присяжнюк, і О. В. Мельник, «ЕЛЕКТРОІСКРОВЕ ЛЕГУВАННЯ КОНСТРУКЦІЙНОЇ ЛЕГОВАНОЇ СТАЛІ 30ХГСНА ДЛЯ ДЕТАЛЕЙ ВУЗЛІВ ТЕРТЯ», Вісник ВПІ, вип. 5, с. 81–84, Жовт. 2019.

Номер

Розділ

Машинобудування і транспорт

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають