Reduction of the evaluation metrics of users service level, based on expert assessments

Authors

  • S. F. Telenyk Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»
  • O. I. Rolik Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»
  • O. M. Morhal Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»
  • O. S. Kvitko Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

Keywords:

it-infrastructure, service quality estimation, uncertainty sets, fuzzy rules, aggregation of service quality indices

Abstract

Estimation problem of indices of information-communication service network operators functioning is considered. Influencing factors and existing solutions are analyzed. Problem of aggregation of service quality estimation indices, given in form of uncertainty sets, is suggested. Membership function and fuzzy rule construction method based on learning samples is presented. Appropriate learning algorithm, constructing membership functions for uncertain inputs and fuzzy rules for service estimation quality, is developed in the paper.

Author Biographies

S. F. Telenyk, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

професор кафедри автоматики та управління в технічних системах

O. I. Rolik, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

доцент кафедри автоматики та управління в технічних системах

O. M. Morhal, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

старший викладач кафедри автоматики та управління в технічних системах

O. S. Kvitko, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

аспірант кафедри автоматики та управління в технічних системах

References

1. Zadeh L. A. Fuzzy Sets / L. A. Zadeh // Information and Control. — 1965. — № 8.— P. 338—353.
2. Коршевнюк Л. А. Решение задачи распределения инвестиций на основе нечеткого логического вывода /
Л. А. Коршевнюк, П. И. Бидюк // Системні дослідження та інформаційні технології. — 2003. — № 2. — C. 34—42.
3. SLA Management Handbook. Vol. 1. Executive Overview. Ver. 2.1. TeleManagement Forum. — 2005. — 39 p.; Vol. 2. Concepts and Principles. Release 2.5. — TeleManagement Forum. — 2005. — 218 p.; Vol. 3. Service and Technology Examples. Ver. 2.1. — TeleManagement Forum. — 2005. — 89 p.
4. Система управління інформаційно-телекомунікаційною системою корпоративної АСУ / [С. Ф. Теленик, О. І. Ролік, М. М. Букасов, Р. Л. Соколовський] // Вісник НТУУ «КПІ». Інформатика, управління та обчислювальна техніка. — К. : «ВЕК+». — 2006. — № 45. — С. 112—126.
5. Теленик С. Ф. Моделі управління розподілом обмежених ресурсів в інформаційно-телекомунікаційній мережі /
С. Ф. Теленик, О. І. Ролік, М. М. Букасов // Вісник НТУУ «КПІ». Інформатика, управління та обчислювальна техніка. — К. : Екотех. — 2006. — № 44. — С. 243—246.
6. Boutaba R. Cyber Planner: A comprehensive toolkit for network service providers / R. Boutaba, J. Xiao, J. Aib — IEEE, 2008. — P. 382—386.
7. Automated Availability Management Driven by Business Policies / [Cai Z., Chen Y., Kumar V., Milojicic D., and other]// 10th IFIP/IEEE Symposium on Integrated Management (IM). — 2007. — P. 264—273.
8. Catanis I. An Introduction to the cognitive concept as a cost-effective method for network performance management /
I. Catanis // Wireless Communications and Networking Conference, IEEE. — 2008. — P. 3197—3201.
9. Framework for IP performance metrics / [Paxson V., Almes G., Mahdavy J., Mathis M.] // RFC 2330, Informational. — May. 1998.
10. Mahdavy J. IPPM metrics for measuring connectivity / J. Mahdavy, V. Paxson // RFC 2678/ Proposed Standard. —
September. 1999.
11. On the stability of adaptive service management / [Bergnum K., Burgess M., Jonassen T. M., Fagernes S.] // Transactions on Network and Service Management. — 2006. — Vol. 2. — № 1. — P. 13—21.
12. Utility computing SLA management based upon business objectives / [Buco M. J., Chang R. N., Luan L. Z., and other] // IBM Systems Journal. — 2004. — Vol. 43. — № 1. — P. 159—178.
13. Коршевнюк Л. А. Решение задачи распределения инвестиций между альтернативными проектами / Л. А. Кор-шевнюк, П. И. Бидюк // Збірник наукових праць Інституту проблем моделювання в енергетиці ім. Г. Є. Пухова. — Випуск 17. — Київ, 2002. — С. 26—33.
14. Коршевнюк Л. О. Система нечіткого логічного виводу із зваженою істинністю / Л. О. Коршевнюк, М. Ю. Мінін // Единое информационное пространство ‘2004 : сборник докладов II-й Международной научно-практической конференции. — Днепропетровск: ИПК ИнКомЦентра УГХТУ, 2004. — C. 114—117.
15. Метод формування логічного висновку із залученням експертного комітету / [С. Ф. Теленик, П. І. Бідюк,
Л. О. Коршевнюк, В. С. Хмелюк] // Проблеми програмування. — 2008. — № 4. — С. 73—83.
16. Mamdani E. H. Applications of fuzzy logic to approximate reasoning using linguistic synthesis / E. H. Mamdani // IEEE Transanctions on Computers. — 1977. — V. 26, No. 12. — P. 1182—1191.
17. Sugeno M. An introductory survey of fuzzy control / M. Sugeno // Information Sciences. — No 36, 1985. — P. 59—83.

Downloads

Abstract views: 158

Published

2010-11-12

How to Cite

[1]
S. F. Telenyk, O. I. Rolik, O. M. Morhal, and O. S. Kvitko, “Reduction of the evaluation metrics of users service level, based on expert assessments”, Вісник ВПІ, no. 1, pp. 112–123, Nov. 2010.

Issue

Section

Information technologies and computer sciences

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.