Development Directions of Means of Inclusive Education in Electronic Educational Systems

Authors

  • Ye. A. Palamarchuk Vinnytsia National Technical University
  • O. O. Kovalenko Vinnytsia National Technical University
  • O. I. Chereshniuk Vinnytsia National Technical University

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2023-168-3-100-105

Keywords:

inclusive education, special educational needs, electronic learning systems

Abstract

Technology has significant but largely untapped potential to support inclusive education for people with disabilities and other minority groups.

In particular, it can provide a variety of means of presentation, representation and expression of learning, and enables students with disabilities to overcome barriers they would otherwise face in participating in the curriculum. It also has the potential to increase satisfaction and motivation.

Distance education has the potential to increase access to education, but it should not come at the expense of ensuring the availability of institutional education. However, not all initiatives take into account the needs of people with disabilities.

The need to control the educational process, namely the knowledge gained in the learning process for inclusive people, is shown, and the differences in evaluating the results of the classroom and distance mode of learning are highlighted.

In this article, we will consider the technologies of artificial intelligence, inclusive education in electronic educational systems (ELS) that can improve the education process.

The general concept of inclusive education is described both in ENS and classrooms, the role of teachers and parents is considered. The considered types of inclusions, their features and requirements

The main principles of building inclusion systems, their functions and features are considered. Advantages and disadvantages of inclusive education methods are considered and analyzed.

The integration of inclusive education in electronic educational systems is analyzed on the example of other countries.

Considered the classification and types of inclusive disorder in people with ASD and their requirements for electronic devices.

The software of ENS IO, which should be based on the application of adaptive technologies and elements of artificial intelligence in inclusive education for both teachers and students in the electronic space, is considered and given.

The relevance of the development trend of inclusive education in electronic educational systems and problems that can be solved with the help of programs, parents and teachers are shown.

Keywords: inclusive education, special educational needs, electronic learning systems.

Author Biographies

Ye. A. Palamarchuk, Vinnytsia National Technical University

Cand. Sc. (Eng.), Associate Professor, Professor of the Chair of Automation and Intelligent Information Technologie

O. O. Kovalenko, Vinnytsia National Technical University

Cand. Sc. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor of the Chair of Software Engineering

O. I. Chereshniuk, Vinnytsia National Technical University

Post-Graduate Student of the Chair of Automation and Intelligent Information Technologies

References

В. О. Азін, Я. В. Грибальский, Л. Ю. Байда, і О. В Красюкова-Еннс, Архітектурна доступність шкіл, навч.-метод. посіб., Байда Л. Ю., Красюкова-Еннс О. В. Колек, заг. Ред. Київ, Україна, 2012, 88 с.

Освіта дітей з особливими потребами (інклюзивне навчання). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/Освіта_дітей_з_особливими_потребами_(інклюзивне_навчання) .

Закон про вищу освіту. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text .

ЮНЕСКО [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mepr.gov.ua/content/yunesko-unesco.html .

А. А. Колупаєва, Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку у загальноосвітні навчальні заклади. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2007, 458 с.

Н. М. Дятленко, Н. З. Софій, О. В. Мартинчук, і Ю. М. Найда, Асистент вчителя в інклюзивному класі, навч.-метод. посіб. М. Ф. Войцехівський, заг. Ред. Київ, Україна: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015, 172 с.

Т. В. Воронцова, та ін. Вчимося жити разом, посіб. для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). Київ, Україна: Алатон, 2016, 232 с.

І. В. Гладченко, «Тьюторство в аспекті ефективності корекційно-реабілітаційної роботи з дітьми, що мають значну інтелектуальну та сенсомоторну недостатність,» Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова: Збірник наукових праць. Серія 19: Корекційна педагогіка та психологія, вип. 1, с. 31-34.

Олена Коваленко, і Євген Паламарчук, « Контури системи управління навчанням: традиційне, змішане та дистанційне навчання,» ІНТЕРНЕТ-ОСВІТА-НАУКА-2020, XII Міжнародна науково-практична конференція ІОН-2020, 26-29 травня, 2020, с. 230-231.

Use Immersive Reader in Word. [Electronic resource]. Available: https://support.microsoft.com/en-us/office/use-immersive-reader-in-word-a857949f-c91e-4c97-977c-a4efcaf9b3c1 .

Define words using Immersive Reader Picture Dictionary. [Electronic resource]. Available: https://support.microsoft.com/en-us/topic/define-words-using-immersive-reader-picture-dictionary-a584d219-2028-4d92-a403-3ec8ea5113af .

Office Lens for Windows. [Electronic resource]. Available: https://support.microsoft.com/en-us/office/office-lens-for-windows-577ec09d-8da2-4029-8bb7-12f8114f472a .

Padlet Padlet. [Electronic resource]. Available: https://apps.microsoft.com/store/detail/padlet/9MTWD1KMHB48?hl=uk-ua&gl=ua&cid=msft_web_chart .

Downloads

Abstract views: 74

Published

2023-06-30

How to Cite

[1]
Y. A. Palamarchuk, O. O. Kovalenko, and O. I. Chereshniuk, “Development Directions of Means of Inclusive Education in Electronic Educational Systems”, Вісник ВПІ, no. 3, pp. 100–105, Jun. 2023.

Issue

Section

Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.