Information- communication technologies as the tool for formation of research skills of students of technical universities

Authors

  • V. I.. Klochko Вінницький національний технічний університет
  • Z. V. Bondarenko Вінницький національний технічний університет

Keywords:

computer mathematical systems, numerical methods, differential equations

Abstract

In the article the problem concerning preparation of students for scientific research work at technical university is considered. Methodological approaches, principles, structure, contents, methods and forms of training of future specialists to scientific research work are investigated. The significant attention is paid to shaping of creative thinking of students in teaching process of mathematics. Forms of educational activity of students with informative-communicative technologies support are considered. The main components of the methodical system are the computer oriented problems. Using computer mathematical systems DERIVE, MathCAD, Maple and others, the student can improve programming skills, study features of operational system and to concentrate attention on the analysis of methods, features of such concepts as conditionality of the problem, stability of the method, estimation of computation results.The research performed show that the efficiency of students training, their professional potential depends on the organization of education process aimed at involvement of the students in research activity during the whole period of study.

Author Biographies

V. I.. Klochko, Вінницький національний технічний університет

завідувач кафедри вищої математики

Z. V. Bondarenko, Вінницький національний технічний університет

асистент кафедри вищої математики

References

1. Бондаренко З. В. Системи комп’ютерної математики як засіб оволодіння навичками алгоритмізації / З. В. Бондаре-нко. — Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини ; гол. ред.: Мартинюк М. Т. — Умань: СПД Жовтий, 2008. — Ч. 3. — С. 17—22.
2. Бугрій О. Формування узагальнених пізнавальних умінь / О. Бугрій // Рідна школа. — 2004. — № 3. — С. 32—34.
3. Герасимова С. И. Формирование исследовательских умений учащихся 8–9-х классов при изучении природных об-ъектов: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук / С. И. Герасимова. — Москва, 2006. — 22 c.
4. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. — К. : Либідь, 1997. — 376 с.
5. Горкуненко П. П. Підготовка студентів педагогічних коледжів до науково-дослідної роботи: автореф. дис. на здо-буття наук. ступеня канд. пед. наук / П. П. Горкуненко. — Вінниця : ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського, 2006. — 20 с.
6. Жук Ю. О. Організація навчальної дослідницької діяльності у процесі викладання фізики в середній школі з вико-ристанням комп’ютерно орієнтованих систем навчання / Ю. О. Жук. — Наукові записки: збірник наукових статей Наці-онального педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. — Київ : 2001. — С. 118—125.
7. Клочко В. І. Нові інформаційні технології навчання математики в технічній вищій школі: дис. … доктора пед. наук / Віталій Іванович Клочко. — К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 1997. — 396 с.
8. Носенко Ю. Л. Навчальна програма з вищої математики для технічних, технологічних, економічних та природничих спеціальностей вищих закладів освіти / Ю. Л. Носенко, В. В. Пак — К. : Міністерство освіти України, 1999. — 45 с.
9. Лотюк Ю. Г. Комп'ютерно-орієнтована методична система навчання обчислювальної математики в педагогічному університеті: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук / Ю. Г Лотюк. — К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. — 20 с.
10. Раков С. А. Математична освіта: компетентісний підхід з використанням ІКТ: монографія / С. А Раков. — Х.: Факт, 2005. — 360 с.
11. Семеріков С. О. Активізація пізнавальної діяльності студентів при вивченні чисельних методів у об'єктно-орієнтованій технології програмування: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук / С. О. Семеріков. — К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2001. — 20 с.

Downloads

Abstract views: 146

Published

2010-11-12

How to Cite

[1]
V. I. Klochko and Z. V. Bondarenko, “Information- communication technologies as the tool for formation of research skills of students of technical universities”, Вісник ВПІ, no. 1, pp. 102–106, Nov. 2010.

Issue

Section

Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.