ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗМАЩУВАЛЬНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ МОТОРНОЇ ОЛИВИ NISSAN MOTOR OIL 10W–30 ЗА КРИТЕРІЄМ МІЦНОСТІ АДСОРБОВАНОЇ ПЛІВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31649/1997-9266-2025-180-3-161-167Ключові слова:
моторна олива, діагностика оливи, змащувальні властивості, розрив масляної плівки, машина тертя, пробіг автомобіляАнотація
Розглянуто актуальні питання оцінки змащувальних властивостей моторної оливи залежно від температурних умов експлуатації та рівня її зношування, спричиненого пробігом автомобіля.
Наведено результати експериментальних досліджень, метою яких є визначення зусилля розриву адсорбованої на поверхнях тертя масляної плівки моторної оливи Nissan Motor Oil 10W–30.
Для цього розроблено спеціальну машину тертя, яка здатна створювати максимально близькі до реальних умови роботи такого вузла як вал та коромисла клапанів механізму газорозподілу.
В експериментальних дослідженнях варіювались два фактори: температура моторної оливи та пробіг автомобіля. Результати експерименту оброблено методами математичної статистики, отримано рівняння регресії у кодовому та натуральному вигляді, що описує залежність зусилля розриву плівки від досліджуваних параметрів.
Встановлено, що з підвищенням температури моторної оливи зусилля розриву зменшується, а найвищі значення цього показника фіксуються приблизно у разі пробігу в 2500 км. Виявлено також, що олива у разі невеликого пробігу автомобіля може демонструвати кращі змащувальні властивості, аніж нова, що пояснюється накопиченням у ній продуктів згоряння, які мають підвищену дипольність та певною мірою поліпшують її здатність до адсорбції на металевих поверхнях.
На основі дослідження сформульовано практичні рекомендації щодо оптимізації періодичності заміни моторної оливи, зокрема важливість дотримання регламенту виробника та можливість часткового змішування нової оливи з невеликою кількістю старої для поліпшення змащувальних властивостей. Отримані результати можуть бути використані для удосконалення методів експлуатаційної діагностики технічного стану автомобільного двигуна.
Посилання
Ф. І. Абрамчук, Ю. Ф. Гутаревич, К. Є. Долганов, і І. І. Тимченко, Автомобільні двигуни. Київ, Україна: Арістей, 2004, 438 с.
В. Я. Гера, і Ю. В. Шабатура, «Оцінка збільшення ресурсу двигунів внутрішнього згоряння зразків озброєння та військової техніки у результаті впровадження електромеханічної системи змащування,» Зб. наук. пр. Харківського національного університету Повітряних Сил, № 4 (66), с. 92-99, 2020. https://doi.org/10.30748/zhups.2020.66.13 .
Ю. О. Харламов, О. В. Романченко, В. І. Соколов, О. С. Кроль, і О. В. Єпіфанова, Триботехніка і надійність машин. Сєвєродонецьк, Україна: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2021, 184 с.
М. Ф. Дмитриченко, Р. Г. Мнацаканов, і О. О. Мікосянчик, Триботехніка та основи надійності машин. Київ, Україна: Інформавтодор, 2006, 216 с.
ASTM D2783; Standard Test Method for Measurement of Extreme-Pressure Properties of Lubricating Fluids (Four-Ball Method), PA, USA, 2021.
ASTM G99; Test Method for Wear Testing with a Pin-on-Disk Apparatus. ASTM: West Conshohocken, PA, USA, 2017.
ASTM D4170-16; Standard Test Method for Fretting Wear Protection by Lubricating Greases. ASTM: West Conshohocken, PA, USA, 2017.
ASTM G133; Standard Test Method for Linearly Reciprocating Ball-on-Flat Sliding Wear. ASTM: West Conshohocken, PA, USA, 2016.
О. М. Коробочка, О. Г. Чернета, і Р. Г. Волощук, «Машина для випробування розподільних валів на тертя та зношування», Патент України G01N 3/56. № 90410 МПК (2006.01), 26.05.2014.
О. М. Коробочка, О. Г. Чернета, і Р. Г. Волощук, «Машина для випробування розподільних валів на тертя та зношування», Патент України G01N 3/56. № 104022 МПК (2006.01), 12.01.2016.
М. І. Горбунов, К. О. Кравченко, О. І. К Костюкевич, О. Л. Кашура, С. В. Попов, А. І. Фесенко, О. С. Ноженко, В. Д. Черніков, Ю. Ю. Осенін, «Машина тертя для вивчення фрикційних властивостей контакту "колесо–рейка"», Патент України G01N 3/40. № 49536 МПК (2009), 10.04.2009.
М. В. Красота, І. В. Шепеленко, І. Ф. Василенко, і В. О. Дубовик, «Зниження пускового зносу автотракторних двигунів зміною параметрів робочого циклу,». Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація, зб. наук. пр. Кіровоградського національного технічного університету, вип. 20, с. 197-202, 2008.
С. В. Воронін, «Трібофізичні основи забезпечення мастильної здатності рідкокристалічних присадок до базових олив.» дис. докт. техн. наук., Хмельницький нац. ун-т, Хмельницький, 2015.
М. Ф. Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук, і М. П. Цюман, Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки. Київ, Україна: НТУ, 2014, 168 с.
М. В. Карташов, Імовірність, процеси, статистика. Київ, Україна: ВПЦ Київський університет, 2007, 504 с.
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 4
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, оскільки це сприяє продуктивним обмінам, а також швидшому і ширшому цитуванню опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).