Methodological Approaches to Study the Problem of Professional Self-Development of the Future Specialist
Keywords:
future specialists, professional self-development, methodological approaches, acmeological, axiological, anthropocentric, activity, competenceAbstract
The scientific and methodological system of prospective teachers’ training to continuous professional self-development is substantiated and developed, which is based on the conceptions of acmeological, axiological, anthropocentrical, activities, competence. The system takes into account the structure of readiness of prospective teachers for professional self-development and trends of modern education. «The readiness of prospective teacher for continuous professional self-development» is considered as the student’s ability to purposeful reflexive activities, which is associated with design and implementation of quality changes in personality’s identity and practical realization of subjective experience in the field of professional self-determination and self-realization on the basis of conscious self-regulation of own educational and professional activities.
References
2. Бордовская Н. В. Педагогика : учебник для вузов / Н. В. Бордовская, А. А. Реан. — СПб : изд-во «Питер», 2000. — 304 с.
3. Гаранина Ж. Г. Психологическая компетентность в структуре личностно-профессионального саморазвития специалистов социономической сферы : монография / Ж. Г. Гаранина. — Саранск : изд-во Мордов. ун-та, 2013. — 136 с.
4. Деркач А. А. Методолого-прикладные основы акмеологических исследований : монография / А. А. Деркач. — М. : изд-во РАГС,1999. — 391 с.
5. Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход : учеб. пособ. / Э. Ф. Зеер, А. М. Павлова, Э. Э. Сыманюк. — М. : Московский психолого-социальный институт, 2005. — 216 с.
6. Знаков В. В. Психология понимания : Проблемы и перспективы / В. В. Знаков. — М. : Ин-т психологии РАН, 2005. — 448 с.
7. Зязюн І. А. Педагогічне наукове дослідження у контексті цілісного підходу / І. А. Зязюн // Порівняльна професійна педагогіка. 2011. — С. 19—30.
8. Кузікова С. Б. Психологія саморозвитку : навч. посіб. / С. Б. Кузікова ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. — Суми : МакДен, 2011. — 149 с.
9. Лидак Л В. Педагог как объект антропологической рефлексии в теоретическом наследии К. Д. Ушинского [Електронний ресурс] / Л. В. Лидак // Проблемы современного образования. — 2014. — № 3. — Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/pedagog-kak-obekt-antropologicheskoy-refleksii-v-teoreticheskom-nasledii-k-d-ushinskogo (дата обращения: 05.10.2016). — Назва з екрану.
10. Національний освітній глосарій: вища освіта / авт.-уклад. : В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова ; за ред. В. Г. Кременя. — 2-е вид., перероб. і доп. — К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. — 100 с.
11. Ніколаєва С. Ю. Сучасні тенденції формування іншомовної комунікативної компетенції в учнів початкової школи / С. Ю. Ніколаєва // Іноземні мови. — 2012. — № 1. — С. 42—51.
12. Пелех Ю. В. Теоретико-методичні засади ціннісно-смислової готовності майбутнього педагога до професійної діяльності : автореф. дис. ... д-ра пед. наук / Ю. В. Пелех . — Київ : Б. в., 2010. — 36 с.
13. Побірченко Н. С. Компетентнісний підхід у вищій школі : теоретичний аспект / Н. С. Побірченко // Освіта та педагогічна наука. — 2012. — № 3. — С. 24—31.
14. Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / О. І. Пометун // Компетентністний підхід у сучасній освіті. Світовий підхід та українські перспективи ; за ред. О. В. Овчарук. — К., 2004. — 111 с.
15. Рибалко Л. С. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя : автореф. дис. … д-ра пед. наук. : 13.00.04 / Людмила Сергіївна Рибалко. — Харків. 2008. — 45 с.
16. Свещинська Н. В. Формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів засобами сучасної фортепіанної музики : автореф. … дис. канд. пед. наук : 13.00.04 / Н. В. Свещинська. — Кіровоград, 2005. — 20 с.
17. Таценко Н. В. Антропоцентричний підхід до вивчення мовних одиниць у когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики / Н. В. Таценко // Функциональная лингвистика : сборник науч. работ. — Симферополь : Крымский респ. ин-т последипл. пед. обр., 2011. — Т. 2, № 2. — С. 222—225.
18. Франкл В. Человек в поисках смысла : сборник под ред. Л. Я. Гофмана и Д. А. Леонтьева; пер. с англ. и нем. / В. Франкл. — М. : Прогресс. 1990. — 368 с.
19. Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя [Електронний ресурс] / В. Химинець // Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти. — Режим доступу : http://zakinppo.org.ua/2010- 01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49. — Назва з екрану.
20. Цокур Р. М. Формування потенціалу професійного саморозвитку в майбутніх викладачів вищої школи у процесі магістерської підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Роман Миколайович Цокур; Південноукраїнський держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського (м. Одеса). — О., 2004. — 258 с.
21. Чурсина А. С. Методологические подходы к формированию готовности к профессиональному саморазвитию [Электронный ресурс] / А. С. Чурсина // Современные проблемы науки и образования. 2011. — № 5. — Режим доступа :
22. http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=4828 (дата звернення: 05.10.2016). — Назва з екрану.
23. Ярошенко А. О. Компетентнісний підхід як один із напрямів підвищення якості освіти підготовки фахівців соціальної сфери / А. О. Ярошенко // Міжнародний науковий форум : соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2013. — Вип. 14. — С. 5—12.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 1611
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).