Adaptation problems of the first-year students at the University
Keywords:
adaptation, first-year student, organizational and pedagogical conditionsAbstract
The problems and highlights of organizational and pedagogical conditions of first-year students’ adaptation to study at the University are analyzed in the paper.References
1. Налгаджян А. А. Социально-психологическая адаптация личности (формы, механизмы и стратегии) / А. А. Налга-джян. — Ереван, 1988. — 176 с.
2. Моргун В. Ф. Защитные механизмы: адаптация или дезадаптация личности / В. Ф. Моргун // Актуальні проблеми сучасної психології : матер. міжнар. психол. читань. — Харків, 1995. — С. 47—48.
3. Левківська Г. П. Проблема адаптації першокурсників у вищих навчальних закладах / Г. П. Левківська // Наукові записки ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. — Вінниця : ПП «Едельвейс і К», 2000. — № 3. — С. 166—167.
4. Мокін Б. І. Перші підсумки експерименту в технологічній схемі «бакалавр–інженер–магістр» / Б. І. Мокін // Вісник Вінницького політехнічного інституту, 1993. — ¹ 1. — С. 81—85.
5. Петрук В. А. Деякі психолого-педагогічні аспекти введення модульно-рейтингової оцінки в навчальний процес вузу / В. А. Петрук // Нові технології підготовки фахівців з вищою технічною освітою : зб. наук. пр. — Вінниця : ВДТУ, 1996. — С. 87—89.
6. Петрук В. А. Ігрові форми навчання в умовах модульно-рейтингової системи / В. А. Петрук, М. В. Палій // Нові технології підготовки фахівців з вищою технічною освітою за триступеневою системою «бакалавр–інженер–магістр»: Наук. метод. конф. Вінниця, 21—23 вересня 1995 р. — Вінниця, 1995. — С. 23—24.
7. Вербицкий А. Самостоятельная работа студентов. Проблемы и опыт / А. Вербицкий, Ю. Попов // Высшее образо-вание в России : Научно-педагогический журнал. — 1995. — № 2. — С. 137—145.
2. Моргун В. Ф. Защитные механизмы: адаптация или дезадаптация личности / В. Ф. Моргун // Актуальні проблеми сучасної психології : матер. міжнар. психол. читань. — Харків, 1995. — С. 47—48.
3. Левківська Г. П. Проблема адаптації першокурсників у вищих навчальних закладах / Г. П. Левківська // Наукові записки ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. — Вінниця : ПП «Едельвейс і К», 2000. — № 3. — С. 166—167.
4. Мокін Б. І. Перші підсумки експерименту в технологічній схемі «бакалавр–інженер–магістр» / Б. І. Мокін // Вісник Вінницького політехнічного інституту, 1993. — ¹ 1. — С. 81—85.
5. Петрук В. А. Деякі психолого-педагогічні аспекти введення модульно-рейтингової оцінки в навчальний процес вузу / В. А. Петрук // Нові технології підготовки фахівців з вищою технічною освітою : зб. наук. пр. — Вінниця : ВДТУ, 1996. — С. 87—89.
6. Петрук В. А. Ігрові форми навчання в умовах модульно-рейтингової системи / В. А. Петрук, М. В. Палій // Нові технології підготовки фахівців з вищою технічною освітою за триступеневою системою «бакалавр–інженер–магістр»: Наук. метод. конф. Вінниця, 21—23 вересня 1995 р. — Вінниця, 1995. — С. 23—24.
7. Вербицкий А. Самостоятельная работа студентов. Проблемы и опыт / А. Вербицкий, Ю. Попов // Высшее образо-вание в России : Научно-педагогический журнал. — 1995. — № 2. — С. 137—145.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 113
Abstract views: 137
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
V. A. Petruk and N. V. Liakhovchenko, “Adaptation problems of the first-year students at the University”, Вісник ВПІ, no. 4, pp. 192–195, Nov. 2010.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).