Evaluation of the ways providing roadability and controllability of truck with semitrailer
Keywords:
roadability, controllability of vehicle, truck with semitrailer, roll-over, motor vehicle accidentAbstract
The ways increasing roadability and controllability of truck with semitrailer in motion are analyzed in the paper. The most effective methods providing the appropriate level of roadability and controllability of vehicle are determined.References
1. Статистична інформація [Електронний ресурс] : Транспорт і зв'язок — Режим доступу до ресурсу : http://www.ukrstat.gov.ua/.
2. За 2009 год количество ДТП в Украине сократилось на 27,8 % [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу : — http://operativno.com.ua/Auto/2093.
3. Development of Active Anti-Roll Control for Heavy Vehicles: First Year Report Submitted to the University of Cambridge/ Arnaud J. P. Miege. Cambridge University Engineering Department, September 13, 2000. — 80 p.
4. Sampson, D. J. M. and Cebon, D., An investigation of roll control system design for articulated heavy vehicles, Proc. 4th International Symposium on Advanced Vehicle Control :— Nagoya, Japan, 1998. — Р. 311—316
5. Стельмащук В. В. Поліпшення показників керованості та стійкості триланкових автопоїздів: автореф. дис. на здо-буття наук. ступеня канд. техн. наук / В. В. Стельмащук. Нац. трансп. ун-т. — К., 2005. — 18 с.
6. Крестьянполь О. А. Маневреність та стійкість руху автопоїзда із самовстановлювальною віссю напівпричепа: ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / О. А. Крестьянполь. Укр. трансп. ун-т. — К., 1999. — 18 с.
7. Кузнєцов Р. М. Покращення показників стійкості триланкових автопоїздів у граничних режимах руху : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / Р. М. Кузнєцов. Нац. трансп. ун-т. — К., 2007. — 20 с.
8. Yu, F. and Crolla, D. A., An optimal self-tuning controller for an active suspension, Vehicle System Dynamics, 1998.
vol. 29. — P. 51—65,
9. Тімков О. М. Поліпшення показників маневреності та стійкості автопоїздів з наближеними осями причепа: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / О. М. Тімков. Нац. трансп. ун-т. — К., 2005. — 20 с.
10. Sampson, D. J. M., Active roll control of articulated heavy vehicles, PhD Thesis, University of Cambridge, UK, September 2000.
11. Мурований І. С. Поліпшення показників маневреності та стійкості руху триланкових причіпних автопоїздів : ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / І. С. Мурований. Нац. трансп. ун-т. — К., 2008. — 20 с.
12. Dorling, R. J., Smith, M. C. and Cebon, D., Achievable dynamic response of active suspensions in bounce and roll. IFAC Workshop on Advances in Automotive Control, pp. 67—74, Ascona, Switzerland, 1995.
13. Lin, R. R., Cebon, D., and Cole, D. J. Optimal roll control of a single-unit lorry. Proc. InstnMech. Engrs, part D, J., 210(1), 1996. pp. 45—55.
14. Dunwoody, A. B. and Froese, S. Active roll control of a semi-trailer. SAE Trans., 1993. — Р. 999—1004.
15. Williams, D. E. and Haddad, W. M., Nonlinear control of roll moment distribution to influence vehicle yaw characteristics, // IEEE Transactions on Control Systems Technology. — 1995. — Vol. 3, No. 1. — P. 110—116.
2. За 2009 год количество ДТП в Украине сократилось на 27,8 % [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу : — http://operativno.com.ua/Auto/2093.
3. Development of Active Anti-Roll Control for Heavy Vehicles: First Year Report Submitted to the University of Cambridge/ Arnaud J. P. Miege. Cambridge University Engineering Department, September 13, 2000. — 80 p.
4. Sampson, D. J. M. and Cebon, D., An investigation of roll control system design for articulated heavy vehicles, Proc. 4th International Symposium on Advanced Vehicle Control :— Nagoya, Japan, 1998. — Р. 311—316
5. Стельмащук В. В. Поліпшення показників керованості та стійкості триланкових автопоїздів: автореф. дис. на здо-буття наук. ступеня канд. техн. наук / В. В. Стельмащук. Нац. трансп. ун-т. — К., 2005. — 18 с.
6. Крестьянполь О. А. Маневреність та стійкість руху автопоїзда із самовстановлювальною віссю напівпричепа: ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / О. А. Крестьянполь. Укр. трансп. ун-т. — К., 1999. — 18 с.
7. Кузнєцов Р. М. Покращення показників стійкості триланкових автопоїздів у граничних режимах руху : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / Р. М. Кузнєцов. Нац. трансп. ун-т. — К., 2007. — 20 с.
8. Yu, F. and Crolla, D. A., An optimal self-tuning controller for an active suspension, Vehicle System Dynamics, 1998.
vol. 29. — P. 51—65,
9. Тімков О. М. Поліпшення показників маневреності та стійкості автопоїздів з наближеними осями причепа: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / О. М. Тімков. Нац. трансп. ун-т. — К., 2005. — 20 с.
10. Sampson, D. J. M., Active roll control of articulated heavy vehicles, PhD Thesis, University of Cambridge, UK, September 2000.
11. Мурований І. С. Поліпшення показників маневреності та стійкості руху триланкових причіпних автопоїздів : ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук / І. С. Мурований. Нац. трансп. ун-т. — К., 2008. — 20 с.
12. Dorling, R. J., Smith, M. C. and Cebon, D., Achievable dynamic response of active suspensions in bounce and roll. IFAC Workshop on Advances in Automotive Control, pp. 67—74, Ascona, Switzerland, 1995.
13. Lin, R. R., Cebon, D., and Cole, D. J. Optimal roll control of a single-unit lorry. Proc. InstnMech. Engrs, part D, J., 210(1), 1996. pp. 45—55.
14. Dunwoody, A. B. and Froese, S. Active roll control of a semi-trailer. SAE Trans., 1993. — Р. 999—1004.
15. Williams, D. E. and Haddad, W. M., Nonlinear control of roll moment distribution to influence vehicle yaw characteristics, // IEEE Transactions on Control Systems Technology. — 1995. — Vol. 3, No. 1. — P. 110—116.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 833
Abstract views: 115
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
A. P. Poliakov and M. S. Hrechaniuk, “Evaluation of the ways providing roadability and controllability of truck with semitrailer”, Вісник ВПІ, no. 5, pp. 90–95, Nov. 2010.
Issue
Section
Mechanical engineering and transport
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).