Genetic optimization of outdoor advertising brands placement

Authors

  • S. D. Shtovba Вінницький національний технічний університет
  • O. V. Shtovba Вінницький національний технічний університет
  • A. A. Yakovenko Вінницький національний технічний університет

Keywords:

advertise optimization, brand, target contacts, genetic algorithm, and greedy algorithm

Abstract

The problem of optimization of advertising brands on the criteria of costs and number of contacts with the target audience is investigated in the article. Advertise placing optimization is reduced to a nonlinear knapsack problem. Test examples show that genetic algorithm as well as greedy search provides satisfactory solutions of the optimization tasks.

Author Biographies

S. D. Shtovba, Вінницький національний технічний університет

професор кафедри комп’ютерних систем управління

O. V. Shtovba, Вінницький національний технічний університет

доцент кафедри менеджменту та моделювання в економіці

A. A. Yakovenko, Вінницький національний технічний університет

студент Інституту автоматики, електроніки та комп’ю­терних систем управління

References

1. Федоров Д. С. Оптимизация структуры рекламного бюджета фирмы / Д. С. Федоров // Маркетинг в России и за рубежом. — 2001. — № 4. — С. 45—49.
2. Матанцев А. Н. Эффективность рекламы / А. Н. Матанцев. — М. : Финпресс. — 2002. — 416 с.
3. Бородина И. Математика — муза рекламы / И. Бородина // Экономический вестник Ростовского государственного университета. — 2003. — № 3. — С. 98—101.
4. Овчаренко О. И. Оптимизация затрат на проведение рекламной кампании предприятия / О. И. Овчаренко,
А. И. Богданенко // Вестник Таганрогского института управления и экономики. — 2010. — № 1. — С. 70—71.
5. Martello S. Knapsack Problems: Algorithms and Computer Implementations / Silvano Martello, Paolo Toth. — John Wiley & Sons, 1990. — 296 p.
6. Дэвис Д. Исследования в рекламной деятельности: теория и практика / Джоэл Джей Дэвис. — М. : Вильямс, 2003. — 864 с.
7. Haupt R. Practical Genetic Algorithms / Randy L. Haupt, Sue Ellen Haupt. — New Jersey : John Wiley & Sons, 2004. — 253 p.

Downloads

Abstract views: 131

Published

2010-11-12

How to Cite

[1]
S. D. Shtovba, O. V. Shtovba, and A. A. Yakovenko, “Genetic optimization of outdoor advertising brands placement”, Вісник ВПІ, no. 2, pp. 134–138, Nov. 2010.

Issue

Section

Information technologies and computer sciences

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>