Mathematical Models of Optimal Movement of Electric Car with Asynchronous Electric Drive on a Horizontal Section of the Road with the existing Settlement on it and a Stop in this Settlement

Authors

  • B. I. Mokin Vinnytsia National Technical University
  • O. B. Mokin Vinnytsia National Technical University
  • B. V. Pasieka Vinnytsia National Technical University

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2025-179-2-62-70

Keywords:

electric vehicle, asynchronous electric drive, horizontal road segment, settlement, optimal traffic models, criterion for minimum power battery charge costs, imitations by dynamics, distance and signs

Abstract

In our works [1]—[6], the problem of synthesizing mathematical models of optimal movement of an electric vehicle with an asynchronous electric drive both along a horizontal road segment, and in the presence of descents, ascents and turns, according to the criterion of minimum power battery charge consumption, but only on the condition that the electric vehicle must travel from one point to another in a certain period of time and taking into account the limitation caused by the dynamics of the electric vehicle, is solved. In this work, it is shown that the motion of the electric vehicle through a settlement from the standpoint of its optimization is significantly different from the movement outside this settlement, and it is proved that the algorithm for synthesizing models of optimal motion of the electric vehicle with asynchronous electric drive along a horizontal road segment, which takes into account in the Lagrange function only the limitation on overcoming a certain distance in a given time and the limitations caused by the dynamics of the electric vehicle, does not allow synthesizing models of optimal movement of this electric vehicle if there is a settlement on this horizontal road segment. It is shown what form the Lagrange function takes when the problem of synthesizing models of optimal movement of the electric vehicle along a horizontal road segment requires the appearance of a settlement on this segment to be taken into account. Mathematical models of optimal movement of the electric vehicle along a horizontal road segment based on the criterion of minimum power battery charge costs with a stop within the settlement and with the start of its movement both within the same settlement and beyond its borders have been synthesized. The synthesized mathematical models, after their identification, can be used in artificial intelligence training programs with a specific purpose for controlling electric vehicles with the asynchronous electric drive.

Author Biographies

B. I. Mokin, Vinnytsia National Technical University

Academician of NAPS of Ukraine, Dr. Sc. (Eng.), Professor, Professor of the Chair of System Analysis and Information Technologies

O. B. Mokin, Vinnytsia National Technical University

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Professor of the Chair of System Analysis and Information Technologies

B. V. Pasieka, Vinnytsia National Technical University

Post-Graduate Student of the Chair of System Analysis and Information Technologies

References

Б. І. Мокін, О. Б. Мокін, і В. В. Горенюк, «До питання оптимізації руху електромобіля з асинхронним електроприводом,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 3, с. 32-38, 2019. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2019-144-3-32-39 .

Б. І. Мокін, О. Б. Мокін, і В. В. Горенюк, «Метод ідентифікації моделей оптимального руху електромобіля з асинхронним електроприводом,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 1, с. 32-38, 2020. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-148-1-32-38 .

В. В. Горенюк, «Синтез та ідентифікація моделей оптимального руху електромобіля з асинхронним електроприводом по схилах і підйомах дороги,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 2, с. 37-44, 2021. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2021-155-2-37-44 .

Б. І. Мокін, О. Б. Мокін, і В. В. Горенюк, «Моделювання оптимального руху електромобіля з асинхронним електроприводом горизонтальним відрізком дороги,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 5, с. 26-33, 2020. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-152-5-26-33 .

В. В. Горенюк, «Моделювання оптимального руху електромобіля з асинхронним електроприводом на схилах і підйомах дороги,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 5, с. 43-49, 2021. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2021-158-5-43-49 .

Б. І. Мокін, О. Б. Мокін, і В. В. Горенюк, Системний аналіз оптимального руху електромобіля з асинхронним електроприводом, моногр. Вінниця: ВНТУ, 2023, 114 с. ISBN 978-966-641-946-3.

Б. І. Мокін, В. Б. Мокін, і О. Б. Мокін, Функціональний аналіз, адаптований до прикладних задач в галузі інформаційних технологій, навч. посіб. Вінниця: ВНТУ, 2020, 192 с. ISBN 978-966-641-796-4.

Downloads

Abstract views: 14

Published

2025-04-25

How to Cite

[1]
B. I. Mokin, O. B. Mokin, and B. V. Pasieka, “Mathematical Models of Optimal Movement of Electric Car with Asynchronous Electric Drive on a Horizontal Section of the Road with the existing Settlement on it and a Stop in this Settlement ”, Вісник ВПІ, no. 2, pp. 62–70, Apr. 2025.

Issue

Section

ENERGY GENERATION, ELECTRIC ENGINEERING AND ELECTROMECHANICS

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>