Comparative Analysis of Personalized Oriented, Competent and Communicative Approaches in Education
DOI:
https://doi.org/10.31649/1997-9266-2018-141-6-124-133Keywords:
education, pedagogy, philosophical paradigms of education, approaches in education, personally oriented approach, competence approach, communicative approachAbstract
In the context of determining the methodological foundations of education development of Ukrainian education in the XXI century, a comparative analysis of personally oriented, competent, communicative approaches in education has been carried out. The key criterion for the methodological effectiveness of the relevant approaches in education is the principles of the modern (post-classical) education paradigm.
Тhere has been shown the key role of the personally oriented approach in overcoming the authoritarian paradigm of education and the role of the competent approach as a key factor in the transformation of Ukraine’s education in the direction of the European educational space.
The positive aspects and disadvantages of personally oriented and competent approaches are determined. In particular, the possibility of absoluteizing the role of the individual (personally oriented approach) in the system «man — the world» and the absoluteization of the technological aspect of personality development (competence approach), which returns us to the classical (rationalistic) paradigm of education.
The positive aspects and disadvantages of personally oriented and competent approaches have been determined. It has been substantiated that the disadvantages of personally oriented and competent approaches can largely be overcome by a communicative approach. There has been researched the role of the communicative approach as the key methodological system-forming factor of Ukraine’s education development. The communicative approach overcomes the imperfections of the competence approach, stipulating the necessity of forming competences for the «value goal» of education, harmonizing the spiritual and technological competency aspects of the development and activity of the individual.
The analysis of personally oriented, competent and communicative approaches in education shows their interconnection, interdependence, interdependence, complementarity. Therefore, the systematic approach in education should be the methodological basis for their further research and actualization in pedagogical practice.
References
Закон України «Про Вищу освіту». [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 .
Закон України «Про освіту». [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 .
В. П. Андрущенко, В. С. Лутай, «Про концептуальні засади філософії освіти України», Практична філософія, № 2(12), с. 35-43, 2004.
О. О. Базалук, Н. Ф. Юхименко, Філософія освіти, Київ, Україна: Кондор, 2010, 164 с.
Т. В. Горбатюк, «Специфіка формування та ідеали постнекласичної парадигми освіти,» Мультиверсум. Філософський альманах, вип. 1(109), с. 3-12, 2012.
С. Ф. Клепко, Філософія освіти в європейському контексті, Полтава, Україна: ПОІППО, 2006. 328 с.
В. С. Лутай, Філософія сучасної освіти. Київ, Україна: Магістр-S, 1996, 256 с.
І. Предборська, Ред, Філософські абриси сучасної освіти. Суми, Україна: Університетська книга, 2006, 226 с.
М. І. Романенко, Освітня парадигма: генезис ідей та систем. Дніпропетровськ, Україна: Промінь, 2000, 160 с.
О. Кулик, «Становлення новітньої вітчизняної філософії освіти: євроінтеграційний контекст», Вища освіта, № 2, с. 48-56, 2016.
Рюс Жаклін, Поступ сучасних ідей: Панорама новітньої науки. Київ: Основи, 1998, 669 с.
Л. К. Велитченко, «Методологічна сутність категорії підходу в науковому дослідженні», Психологія та педагогіка, № 2, с. 72-79, 2009.
С. І. Подмазін, «Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз).» дис. д-ра філос. наук, Дніпропетровськ, 2006.
І. Д. Бех, Особистісно зорієнтоване виховання. Київ: ІЗМН, 1998, 204 с.
О. А. Дубасенюк, Ред., Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2012, 436 с.
С. О. Сисоєва, «Особистісно орієнтовані технології: сутність, специфіка, вимоги до проектування,» Професійна освіта: педагогіка і психологія. Київ, 2003, с. 159-160.
А. М. Фасоля, «Особистісно зорієнтоване навчання: методологія, методика, технологія,» Нова педагогічна думка, № 4, с. 54-57, 2009.
І. Д. Бех, «Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці,» Психологія та педагогіка, № 2, с. 26-31, 2009.
О. В. Глузман, «Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості», Психологія та педагогіка, № 2, с. 51-60, 2009.
Л. В. Буркова, «Генеза компетентнісного підходу в освіті,» Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського, вип. 30, серія: Педагогіка і психологія, с. 10-15, 2010.
О. В. Овчарук, Ред., Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ, Україна: К.І.С., 2004, 112 с.
В. І. Луговий «Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні,» Педагогіка і психологія, № 2, с. 13-26, 2009.
Л. Л. Хоружа, «Компетентнісний підхід в освіті: ретроспективний погляд на розвиток ідеї,» Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Київ, Україна: КМПУ імені Б. Д.Грінченка, 2007, с. 178-183.
В. А. Петрук, «Компетентнісно-орієнтований підхід у процесі фундаментальної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю,» Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, вип. 27, с. 446-450, 2011. [Електронний ресурс]. Режим доступу:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2011_27_88 .
М. Ф. Степко, «Компетентнісний підхід до організації підготовки фахівців, його розуміння і проблеми використання у вищій школі України», Педагогіка і психологія, № 2, с. 44-50, 2009.
О. М. Марущак, «Поняття компетентності у педагогічній діяльності,» Креативна педагогіка, вип. 11, с. 97-108, 2016.
С. В. Лісова, Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід. Житомир, Україна: ЖДУ ім. І. Франка, 2011, С. 34-53.
М. Д. Прищак «До питання комунікативного підходу в освіті,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 1, с. 133-136, 2013.
С. Д. Смирнов, Психология образа: проблема активности психического отражения. Москва, СССР: МГУ, 1985, 186 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 1863
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).