ВИБІР ДІАГНОСТИЧНИХ МЕТОДІВ ТА АНАЛІЗ ЧИННИКІВ ВПЛИВУ НА ДОВГОВІЧНІСТЬ ДЕТАЛЕЙ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МАКСИМАЛЬНОГО ЗАЛИШКОВОГО РЕСУРСУ

Автор(и)

  • С. А. Бурлака Вінницький національний аграрний університет
  • М. В. Митко Вінницький національний технічний університет

Ключові слова:

методи діагностування, довговічність, надійність, деталі, залишковий ресурс, інноваційні матеріали, технології, ремонт автомобілів

Анотація

У сучасних умовах розвитку автомобільної промисловості одним з ключових завдань є забезпечення довговічності та надійності деталей транспортних засобів. Для досягнення цієї мети важливим є правильний вибір методів діагностування, які дозволяють своєчасно виявляти дефекти, прогнозувати залишковий ресурс і попереджати передчасні відмови. Застосування систематичного підходу до технічної діагностики сприяє підвищенню ефективності технічного обслуговування, оптимізації ремонтних процесів та забезпеченню безпеки експлуатації автомобілів.

Особливу увагу в статті приділено аналізу чинників, що впливають на довговічність та надійність деталей. Серед них — якість матеріалів, конструктивні особливості, технологія виготовлення, режими експлуатації та умови навантаження. Розгляд цих аспектів у комплексі дає змогу точніше визначати залишковий ресурс і формувати стратегію технічного обслуговування відповідно до реального технічного стану вузлів і агрегатів, а не лише за регламентними строками.

У статті детально проаналізовано сучасні методи діагностування, зокрема візуальний контроль, неруйнівні методи (ультразвуковий, магнітний, капілярний, рентгенівський), а також автоматизовані системи моніторингу. Розглянуто їхні переваги, недоліки та можливості інтеграції у практику автосервісних підприємств. Акцентовано на поєднанні традиційних і прогресивних технологій, що дозволяє досягати максимальної точності результатів діагностики та підвищувати ефективність ремонтних процесів.

На основі проведеного аналізу запропоновано рекомендації щодо оптимізації вибору діагностичних методів залежно від типу деталей і умов їх експлуатації. Результати дослідження можуть бути використані як у навчальному процесі підготовки фахівців з технічної експлуатації та ремонту автомобілів, так і в діяльності автосервісних підприємств. Практичне впровадження запропонованих підходів забезпечить продовження залишкового ресурсу деталей, зниження витрат на ремонт та підвищення загального рівня надійності й безпеки транспортних засобів.

Біографії авторів

С. А. Бурлака, Вінницький національний аграрний університет

д-р філософії, доцент, доцент кафедри інженерної механіки та технологічних процесів в АПК

М. В. Митко, Вінницький національний технічний університет

 канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Посилання

Види і методи проведення ремонту автомобіля. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mlynivmnvk.at.ua/publ/budova_ta_ekspluatacija_avtomobilja/tema_4_vidi_i_metodi_provedennja_remontu_avtomobilja/4-1-0-83 .

Закон України «Про автомобільний транспорт», № 2344-ІІІ від 5 квітня 2001 р. Київ, Україна, 2001, 25 с.

І. Б. Гевко, та ін. Основи технології виробництва та ремонту автомобілів, навч. посіб. Тернопіль, Україна: ТНТУ імені Івана Пулюя, 2021, 544 с.

О. А. Лудченко, Технічна експлуатація і обслуговування автомобілів. Технологія, підруч. Київ, Україна: Вища шк., 2007, 527 с. ISBN 978-966-642-351-4.

Ю. Х. Савін, і М. В. Митко, «Методичні основи удосконалення структури виробничих підрозділів автотранспортних підприємств,» Вісник Національного транспортного університету, № 1 (43), с. 159-166, 2019.

Віктор Анісімов, Ірина Гунько, і Сергій Бурлака. «Шляхи розвитку методів газотермічного напилення для покращення енергоефективності ремонту машин АПК,» Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Технічні науки, № 1 (331), с. 44-47, 2024.

О. П. Шиліна, і А. Ю. Осадчук, Газотермічні методи напилювання покрить, навч. посіб. Вінниця, Україна: ВНТУ, 2007, 103 с.

М. В. Митко, та ін. Основи технології виробництва та ремонту автомобілів. Організація самостійної та практичної роботи, навч. посіб. Вид. 2-ге, перероб. та доп. Вінниця, УКраїна : ВНТУ, 2025, 119 с.

М. В. Митко, О. П. Шиліна, і С. А. Бурлака, «Сучасні методи газотермічного покриття в інноваційних технологіях для ремонту відновленням деталей автомобілів,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 6 (177), с. 152-160, 2024. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2024-177-6-152-160 .

Ю. Ю. Кукурудзяк, і В. В. Біліченко, Технічна експлуатація автомобілів. Організація технологічних процесів ТО і ПР, навч. посіб. Вінниця : ВНТУ, 2010, 198 с.

В. Д. Мигаль, Інтелектуальні системи в технічній експлуатації автомобілів, моногр. Харків, Україна: Майдан, 2018, 262 с. ISBN 978-966-372-704-2.

В. В. Аулін, , В. М. Каліч, , Д. В. Голуб, і А. В. Гриньків, «Прогнозування залишкового ресурсу агрегатів та систем транспортних засобів сільськогосподарського виробництва за їх технічним станом,» Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин, № 45 (2), с. 28-36, 2015.

В. Передерій, С. Нужний, і Ю. Лебеденко, «Діагностика стану та прогнозування залишкового ресурсу деталей в екстремальних умовах експлуатації,» Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 2 (23), с. 18-26, 2024.

О. В. Захарчук, Технічне обслуговування і ремонт АТЗ, навч. посіб. для студ. вищих навч. закладів. Луцьк, Україна: РВВ Луцького НТУ, 2015,140 с.

Предиктивне технічне обслуговування: переваги та виклики. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://itecsu.com/uk/resources/predyktyvne-tehnichne-obslugovuvannya/ .

Переглядів анотації: 3

Опубліковано

2025-12-11

Як цитувати

[1]
С. А. Бурлака і М. В. Митко, «ВИБІР ДІАГНОСТИЧНИХ МЕТОДІВ ТА АНАЛІЗ ЧИННИКІВ ВПЛИВУ НА ДОВГОВІЧНІСТЬ ДЕТАЛЕЙ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МАКСИМАЛЬНОГО ЗАЛИШКОВОГО РЕСУРСУ», Вісник ВПІ, вип. 5, с. 172–178, Груд. 2025.

Номер

Розділ

Машинобудування і транспорт

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають