On the question of the communicative approach in education
Abstract
The article attempts to denote communicational approach as an important methodological principle of education and pedagogic. Attention is focused on the analysis of communication as ontological, teleological and axiological foundations of personality development. Determined characteristics of the communicational approach.References
1. Роджерс К. Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека / К. Р. Роджерс. — М. : Прогресс, 1994. — 480 с.
2. Велитченко Л. К. Методологічна сутність категорії підходу в науковому дослідженні / Л. К. Велитченко // Психо-
логія та педагогіка. — 2009. — № 2. — С. 72—79.
3. Алексеев Н. А. Личностно-ориентированное обучение в школе / Н. А. Алексеев. — Ростов н/Д : Феникс, 2006. — 332 с.
4. Подмазін С. І. Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз): дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.03 /
С. І. Подмазін. — Дніпропетровськ, 2006. — 418 с.
5. Прищак М. Д. Трансформація освіти України: пошук парадигми / М. Д. Прищак // Наукові записки Вінницького
державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 35 Серія : Педагогіка і психологія : зб.
наук. пр. — Вінниця, 2011. — С. 30—33.
2. Велитченко Л. К. Методологічна сутність категорії підходу в науковому дослідженні / Л. К. Велитченко // Психо-
логія та педагогіка. — 2009. — № 2. — С. 72—79.
3. Алексеев Н. А. Личностно-ориентированное обучение в школе / Н. А. Алексеев. — Ростов н/Д : Феникс, 2006. — 332 с.
4. Подмазін С. І. Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз): дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.03 /
С. І. Подмазін. — Дніпропетровськ, 2006. — 418 с.
5. Прищак М. Д. Трансформація освіти України: пошук парадигми / М. Д. Прищак // Наукові записки Вінницького
державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 35 Серія : Педагогіка і психологія : зб.
наук. пр. — Вінниця, 2011. — С. 30—33.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 153
Abstract views: 148
How to Cite
[1]
M. D. Pryshchak, “On the question of the communicative approach in education”, Вісник ВПІ, no. 1, pp. 133–136, Mar. 2013.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).