Formation of professional competence of students in vocational and practical training
Keywords:
competence, professional and practical training, professional formation, manufacturing practiceAbstract
Problematic aspects of theoretical and practical training of students, as well as practical training in their specialty are considered in the paper. Pedagogical conditions of formation of professional competence of students in vocational and practical training are defined. The model of the formation of professional competence of the future expert-graduate of higher education technical institution is developed and the ways of reforming system of organizational and methodological support are indicated in the article.References
1. Кремень В. Г. Освіта і наука України: шляхи модернізації (Факти, роздуми, перспективи) / В. Г. Кремень. — К. : Грамота, 2003. — 216 с.
2. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. — К. : «К.І.С.», 2004. — 112 с. — ISBN 966-8039-50-5.
3. Полонский В. М. Словарь по образованию и педагогике / В. М. Полонский. — М. : Высш. шк., 2004. — 512 с.
4. Козир А. В. Компетентність як необхідний компонент професійної майстерності викладачів мистецьких дисциплін // Матеріали VІ культурологічні читання пам’яті Володимира Подкопаєва / Національний мовно-культурний простір України в контексті глобалізаційних та євроінтеграційних процесів : Всеукраїнська науково-практична конференція : зб. матер., Київ, 3 — 5 червня 2008 р. — Київ : ДАКККіМ, 2009.
5. Петрук В. А. Модель формування фахової компетентності в майбутніх випускників технічних ВНЗ у процесі двоступеневого навчання [Електронний ресурс] // е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвит-ку». — 2009. — Вип. 3. — Режим доступу :
http://www.intellect-invest.org.ua/ukr/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n3_2009_st_7/.
6. Петрук В. А. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей у процесі вивчення фундаментальних дисциплін : моног. — Вінниця : УНІВЕРСУМ–Вінниця, 2006. — 292 с. — ISBN 966-641-204-7.
7. Гусарєв С. Д. Юридична деонтологія / С. Д. Гусарєв, О. Д. Тихомиров. — К. : ВІРА-Р. — 2002. — 506 с. —
ISBN 966-7807-03-7.
8. Мокин Б. И. Первые итоги реформы в Винницком государственном техническом университете / И. Б. Мокин,
Т. Б. Буяльская / Высшее образование: проблемы и перспективы развития : материалы вторых Академических чтений МАН ВШ. — Киев, 1995. — С. 125—126.
9. Мокин Б. И. Итоги восьмилетнего эксперимента по внедрению трехуровневой системы обучения «бакалавр—инженер—магистр» в ВГТУ // Вестник Международной академии наук высшей школы. — 1999. — № 3. — С. 74 — 80.
2. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. — К. : «К.І.С.», 2004. — 112 с. — ISBN 966-8039-50-5.
3. Полонский В. М. Словарь по образованию и педагогике / В. М. Полонский. — М. : Высш. шк., 2004. — 512 с.
4. Козир А. В. Компетентність як необхідний компонент професійної майстерності викладачів мистецьких дисциплін // Матеріали VІ культурологічні читання пам’яті Володимира Подкопаєва / Національний мовно-культурний простір України в контексті глобалізаційних та євроінтеграційних процесів : Всеукраїнська науково-практична конференція : зб. матер., Київ, 3 — 5 червня 2008 р. — Київ : ДАКККіМ, 2009.
5. Петрук В. А. Модель формування фахової компетентності в майбутніх випускників технічних ВНЗ у процесі двоступеневого навчання [Електронний ресурс] // е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвит-ку». — 2009. — Вип. 3. — Режим доступу :
http://www.intellect-invest.org.ua/ukr/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n3_2009_st_7/.
6. Петрук В. А. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей у процесі вивчення фундаментальних дисциплін : моног. — Вінниця : УНІВЕРСУМ–Вінниця, 2006. — 292 с. — ISBN 966-641-204-7.
7. Гусарєв С. Д. Юридична деонтологія / С. Д. Гусарєв, О. Д. Тихомиров. — К. : ВІРА-Р. — 2002. — 506 с. —
ISBN 966-7807-03-7.
8. Мокин Б. И. Первые итоги реформы в Винницком государственном техническом университете / И. Б. Мокин,
Т. Б. Буяльская / Высшее образование: проблемы и перспективы развития : материалы вторых Академических чтений МАН ВШ. — Киев, 1995. — С. 125—126.
9. Мокин Б. И. Итоги восьмилетнего эксперимента по внедрению трехуровневой системы обучения «бакалавр—инженер—магистр» в ВГТУ // Вестник Международной академии наук высшей школы. — 1999. — № 3. — С. 74 — 80.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 3452
Abstract views: 841
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
B. I. Mokin, V. M. Mizernyi, and O. M. Menzul, “Formation of professional competence of students in vocational and practical training”, Вісник ВПІ, no. 5, pp. 199–203, Nov. 2010.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).